باب الحوائج

توکل به خدا و توسل به خاندان اهل بیت علیهم السلام مایه نجات بشر است

توکل به خدا و توسل به خاندان اهل بیت علیهم السلام مایه نجات بشر است

باب الحوائج

این وب جهت آشنایی با معارف دینی و سیره ائمه معصومین(ع) و شهداء و ایجاد فرصت برای همه کسانی که تمایل به دانستن مطالب مختلف علمی،پژوهشی،دینی،فرهنگی،اجتماعی،هنری،
تاریخی،سیاسی،طنزو...دارند طراحی گردید لطفاً ازنظرات خود مارا بهره مندنمایید. استفاده از مطالب این وب به شرط ذکر آدرس منبع و اهداء 14صلوات آزاد است.
karbala114.mihanblog.com - hajmahmod33@yahoo.com - 09111495934 - hajmahmod33@gmail.com مدیران وبلاگ : ابواب الحوائج(حضرت ابوالفضل العباس،حضرت علی اصغر،حضرت موسی بن جعفر،حضرت امام جواد)علیهم السلام اجمعین

نقد فیلم نوح علیه السلام

شنبه, ۲۶ مهر ۱۳۹۳، ۰۷:۰۵ ب.ظ

بدون شک پرحاشیه ترین و جنجالی ترین فیلم اکران شده در سال 2014 فیلم « نوح » ساخته کارگردان معروف هالیوودی « دارِن آرونوفسکی » می باشد که با اعتبار 130 میلیون دلار تولید شد .

اگر بخواهیم پرونده « آرونوفسکی » را باز  و سوابق کاری او را مرور کنیم از هدف این یادداشت دور می شویم چه اینکه موضوع این نوشتار فیلم « نوح  » است نه کارگردان آن ؛ امّا خوب است در همین حد یادآوری شود که آرونوفسکی در سال 2008 فیلمی به نام « کشتی گیر » را ساخت که در آن نفرت خود  از ایران و ایرانی و نماد های دینی شیعیان را بروز داد .
آن فیلم ، روایتگر داستان خیالی یک کشتی کج گیر است که در بازی فینال با شخصی ایرانی  به نام « آیت الله ! »   مسابقه می دهد . آیت الله با لباسی که پرچم ایران روی آن نقش بسته و در حالیکه پرچم کشورمان را در دستان خود حمل میکند  وارد زمین شده و پس از اهتزاز پرچم ، آن را گوشه رینگ نصب میکند . در اثنای این مسابقه ، آیت الله سعی میکند با پرچم ایران حریفش را خفه کند که حریف چنین اجازه ای را به او نمی دهد و پس از پرت کردن آیت الله به گوشه رینگ ، پرچم مقدس کشورمان را برداشته و ضمن  اهانت به آن ، پرچم را به بیرون پرتاب میکند !
لازم به ذکر است که نگارنده این سطور ، قسمت های فوق الذکرِ فیلم کشتی گیر را دیده است .

بگذریم ، امّا فیلم نوح


داستان فیلم : ( لطفاً با دقت بخوانید )
داستان فیلم از این قرار است که خداوند پس از پی بردن به اشتباهش !  بابت خلقت انسان تصمیم به نابودی همه انسان ها توسط یک باران سنگین می گیرد . او برای این کار نوح را مأمور می کند تا یک کشتی بزرگ ساخته و خانواده خود به علاوه یک جفت از هر حیوان را در کشتی جمع کند تا پس از طوفان و باران نسل حیوانات از روی زمین منقرض نشود  . به خود نوح هم دستور می دهد که غیر از خانواده اش کسی را سوار کشتی نکند تا نسل انسان ها از روی زمین منقرض شود . نوح صاحب سه فرزند به نام های
« شام »  «  حام »  و « یافث » و یک همسر به نام « نامح » می باشد و از آنجا که حام و یافث مجرند و همسری ندارند طبعاً فرزندی هم نخواهند داشت .
امّا « شام » که یکی از فرزندان نوح است با دختری عقیم به نام « ایلا »   نامزد - بخوانید دوست - می باشد . پس بدین ترتیب بعد از طوفان دیگر هیچ انسانی متولد نخواهد شد ( چون ایلا هم توانایی باروری ندارد )  و خانواده نوح آخرین انسانهای روی زمین خواهند بود . امّا  پس  از مدتی مشکل ناباروری " ایلا "حل و او باردار می شود . هنگامیکه نوح در کشتی متوجه باردار بودن " ایلا " می شود ابتدا تصمیم به قتل او می گیرد امّا با وساطت پسر و همسرش  از قتل وی منصرف گشته و می گوید : اگر فرزند ایلا پسر باشد اشکالی ندارد امّا اگر دختر باشد ( چون توانایی باروری و ادامه نسل بشر را دارد  )  نوزاد را خواهم کشت تا به فرمان خداوند عمل کرده باشم . از بد حادثه ایلا دختر می زاید آن هم دو قلو ! . اینجاست که نوح بر سر دوراهی انتخاب اطاعت فرمان خدا و یا انتخاب میل خانواده اش قرار می گیرد و در این امتخان رفوزه شده و به جای فرمان خدا ، خانواده اش را انتخاب میکند و خداوند هم دومرتبه از نظر قبلی خود ( نابود کردن انسان ها ) پشیمان شده و اجازه حیات را به بشر می دهد .


هدف آرونوفسکی چه بود ؟

 من نمی دانم هنگامیکه آرونوفسکی در حال نگارش متن سناریوی نوح بود در سرش چه می گذشت اما خیلی بعید می دانم که این کارگردان معلوم الحالِ هالیوودی که نویسندگی این فیلم را هم خودش بر عهده گرفته بود سودای تقویت باورهای دینی مردم و زنده کردن یاد نوح نبی را داشته باشد چون فیلمی سراسر انحراف و توهین به خدا و نوح را به خورد بینندگانش داده است .

پیام های فیلم به مخاطب

1 - خدا هم اشتباه می کند : آری خدا هم اشتباه می کند ! پس ای مردم ! زیاد روی دستورات خداوند حساب باز نکنید ؛ ممکنه اشتباه باشه ! مثل همین خلقتش که بعد ار آن به اشتباهش پی برد ، آن چیزی که خودتان می فهمید را عمل کنید مثل نوح ؛ ای بسا که خداوند هم از نظرش برگرده و نظر شما رو تمکین کنه !

2 - خداوند شرور است : بارها و بارها نوح در این فیلم می گوید که " خداوند انسان را شبیه خودش آفرید " قطعاً منظور نوح ، شکل و شمایل ظاهری خداوند نیست چون خدا جسم ندارد پس منظور ، خُلقیّات خداوند است که شبیه انسان می باشد و از آنجا که طبع انسان داری شرارت است ( که در فیلم بار ها به آن اشاره می شود ) پس خداوند هم شرور است . ( البته ما شرارت و بی رحمی خدا را به وضوح در این فیلم می بینیم )

3 - پیامبران هم به حرف خدا نیستند : ای مردم بینوا ! اینقدر خود را مقیّد به اطاعت فرامین خدا نکنید و زندگی را بر خود محدود نگردانید مگر نه این است  که نوح هم به عنوان یکی از بزرگترین پیامبران الهی ، هوای نفس خود و خانواده اش را بر اطاعت امر خدا ترجیح داد و هیچ اتفاقی هم نیفتاد  و خداوند عمل وی را تأیید کرد ؟ آیا شما از نوح نبی ( ع ) درک و معرفتتان به خدا بیشتر است ؟ پس بیخودی جانماز آب نکشید لطفاً .

4 - خدا و نوح نقش منفی فیلم را بازی میکنند : هر فیلمی داری بازیگرانی با نقش مثبت و منفی می باشد که در انتها  بازیگرانِ نقش منفی مغلوب نقش مثبت ها می شوند ( این در همه فیلم ها مشترک است ) متاستفانه کارکتر منفی این فیلم را خدا و نوح بازی می کنند که در انتها هم به هدف خود نرسیده و مغلوب نقش مثبت ها ( شام ، ایلا و نامح ) می شوند .  هر کسی با هر عقیده ای که این فیلم را دیده است می تواند شهادت بدهد که فیلمِ آرونوفسکی خداوند را مقابل احساسات و عواطف پاک بشری قرار می دهد طوری که مخاطب ، هنگام تماشای التماس های معصومانه  ایلا به نوح دلش ریش ریش می شود و تمام احساسات و عواطفش پشت سر ایلا قرار می گیرد . یا آن لحظه ای که نوح با بی رحمی تمام دختری بی گناه  به نام « نائل » را که میخواست سوار کشتی شود  زیر دست پای مردم رها می کند  و نائل با تمام وجود به نوح التماس میکند و نوح او را سوار نمی کند و در آخر نائل زیر دست و پای مردم به طرز فجیعی کشته می شود .
5 - وحی ، شفاف نیست : از ابتدا تا انتهای فیلم ، ما یک وحی شفاف را به نوح نمی بینیم بلکه هر چه به نوح امر می شود بصورت گنگ و بی سرو تَه ، آن هم در خواب و توهّم و معلوم هم نیست از سوی چه کسی به او می رسد ! این فیلم به صورت چراغ خاموش زیرآب وحی را زده است .

6 - تبلیغ بی بند و باری و شرابخواری : با کمال تاسّف و تاثّر در قسمتی از فیلم می بینیم که نوح نبی ( ع ) آنقدر شراب می نوشد تا مست می شود و سپس خود را کاملاً عریان و برهنه به صورت لخت مادر زاد کرده و  روی زمین می افتد و پسرانش می آیند تا او را جمع و جور کنند ( پناه بر خدا )

7 - دلسردی مخاطب از واقعی بودن طوفان نوح : آرونوفسکی در این فیلم به صورت کاملاً موذیانه راست و دروغ رو با هم مخلوط کرده و با هنرمندی تمام ، بین آن ها پیوند ایجاد می کند تا مخاطب را به شک و شبهه بیندازد . به جرأت میتوان گفت که 90 درصد این فیلم پرهزینه خالی بندی و افسانه است . به عنوان نمونه در این فیلم می بینیم که پدر نوح شمشیرش را به زمین می کوبد و یک آتش بزرگ و بی سرو ته - که نمونه آن را در تخیّلی ترین فیلم ها هم ندیده بودیم - از آن حاصل می شود و همه انسان هایی که در حال کشتن فرشتگان بودند را می سوزاند و از قضا همان فرشتگان آزاد شده به کمک نوح می آیند و در ساخت کشتی نقش کلیدی را ایفاء می کنند .


یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ
( الصف 8 )
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۷/۲۶
محمدرضا محمودی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی