باب الحوائج

توکل به خدا و توسل به خاندان اهل بیت علیهم السلام مایه نجات بشر است

توکل به خدا و توسل به خاندان اهل بیت علیهم السلام مایه نجات بشر است

باب الحوائج

این وب جهت آشنایی با معارف دینی و سیره ائمه معصومین(ع) و شهداء و ایجاد فرصت برای همه کسانی که تمایل به دانستن مطالب مختلف علمی،پژوهشی،دینی،فرهنگی،اجتماعی،هنری،
تاریخی،سیاسی،طنزو...دارند طراحی گردید لطفاً ازنظرات خود مارا بهره مندنمایید. استفاده از مطالب این وب به شرط ذکر آدرس منبع و اهداء 14صلوات آزاد است.
karbala114.mihanblog.com - hajmahmod33@yahoo.com - 09111495934 - hajmahmod33@gmail.com مدیران وبلاگ : ابواب الحوائج(حضرت ابوالفضل العباس،حضرت علی اصغر،حضرت موسی بن جعفر،حضرت امام جواد)علیهم السلام اجمعین

 


 
alt


قصر کلوپاترا در اسکندریه (مصر)

کمی دورتر از ساحل اسکندریه، شهر اسکندر بزرگ، در زیر آبها چیزی قرار گرفته که گمان می رود قسمتی از قصر سلطنتی کلوپاترا بوده است. گروهی از باستان شناسان دریایی به سرپرستی فرانک گودیو که فرانسوی الاصل است کاوش های خود را در این شهر باستانی شروع کردند. گفته می شود کلوپاترا آخرین ملکه ی سلسله ی پتولمیس در مصر بوده. محققان عقیده دارند که این محل در حدود 1600 سال قبل بوسیله ی زمین لرزه و بالا آمدن آب دریا به زیر آب ها فرو رفته است.
بیشتر حفاری ها بر روی جزیره ای غرق شده به نام آنتیرهودوس متمرکز است که گفته می شود کلوپاترا در اینجا قصری داشته است. در این حفاری ها یک کشتی غرق شده که به خوبی حفظ شده و یک تکه سنگ گرانیت با نوشته هایی که پدر کلوپاترا، شاه پتولمی دوازدهم را معرفی می کند پیدا شده اند. اشیاء کشف شده هنوز در محل خود قرار دارند چون دولت مصر قصد دارد یک موزه ی زیر دریایی بنا کند.
 


 alt

شهر بیشترین کجی های روی زمین، پورت رویال (جامائیکا)

پورت رویال شهری است که در تاریخ 7 ژوئن 1692 بخاطر بروز زلزله ویران شد. این شهر قبلاً به نام "شهر بیشترین کجی های روی زمین" مشهور بود، چون در آن زمان این شهر مملو بود از دزدان دریایی، روسپی ها و شراب خواران.
در مدت چند دقیقه تمام شهربه وسعت 140 کیلومتر مربع با ساختمان ها، خیابان ها و خانه ها و انچه در آنها بود به زیر آب فرو رفت. امروزه شهری به مساحت 50 کیلومتر مربع از بقایای شهر قدیمی در زیر آب باقی مانده است.
در سال 1981 برنامه ی باستان شناسی تکزاس به همراه دانشگاه A&M و با همکاری موسسه ی باستان شناسی دریایی و صندوق منابع ملی جامائیکا شروع به انجام کاوش هایی در زیر دریا و درمورد شهری که در قرن 17 میلادی به زیر آب فرو رفته بود کردند. شواهد به دست آمده حاکی از آن هستند که بخشی از شهر که در کنار دریا و قسمت بندری بوده، در هنگام فرو رفتن به زیر آب صدمه دیده و بیشتر بنا های باستانی آن از بین رفته است اما بخشی که کمی از بندر فاصله داشته به طور عمودی در آب فرو رفته و کمتر ویران شده است.

 


alt

معبد غرق شده ی ماهابالی پورام (هندوستان)

بر اساس باور های محلی معبد ماهابالی پورام یک معبد نیست بلکه آخرین معبد از مجموعه ی 7 معبد است که 6 عدد از آنها غرق شده اند. کشف بقایای ساختمان اصلی در سال 2002 و در بندر شهر ماهالی پورام در ایالت تامیل نادو در شمال هند انجام گرفت. این حفاری ها در عمق 5 تا 7 متری آب و با همکاری جامعه اکتشاف علمی دورست و موسسه ی ملی اقیانوس شناسی هندوستان انجام گرفت. در طی این تحقیقات بخشی از سنگ ها، بقایای دیوار ها، و قطعه سنگ های بزرگی که مجموعه ای از پله ها را تشکیل داده و به یک سکو می رسیدند یافته شده که همگی در بین یک صخره قرار گرفته بودند.
در 4 گوشه ی قسمتی از این بقایا، مجسمه ی 4 شیر وجود دارد. گفته می شود بخشی از همان مجموعه معبد ها بوده و سلسله ی پالاوا که در قرن 7 میلادی بر این منطقه حکومت می کرده، دستور ساخت بناهای سنگی مشابهی را در قسمت های مختلف منطقه ی تحت حکومت خود داده بوده است.

 


alt

یوناگونی جیما، ساختمان 8000 ساله (ژاپن)

جزیره ی یوناگونی که در شرق تایوان قرار دارد، بخاطر خط ساحلی صخره ای و کوه های بسیارش مورد توجه است. بقایای به زیر آب رفته در قسمت جنوبی یوناگونی قرار دارند و مصنوعات دست ساز سنگی هستند که در مساحت 100X50X25 متر و به صورت ایستاده قرار دارند. تخمین زده می شود که این مجسمه ها 8000 سال قدمت دارند که البته برای فناوری خاصی که در کنده کاری آنها به کار رفته بسیار زود است.
دیدگاه های متفاوتی از هویت این بناها وجود دارد. مردم عقیده دارند که اینها بقایای قاره ی گمشده ی مو هستند اما باستان شناسان معتقدند این اشکال نتیجه ی تغییر و تحولات زمین شناختی هستند و قابل تفسیر و توضیح نیستند که البته این تعبیر با توجه به راهرو ها و پله هایی که به خوبی طراحی شده اند چندان قابل قبول نیست.

 


alt

پاولوپتری (یونان)

شهر باستانی پاولوپتری در عمق 3 یا 4 متری در یا در ساحل جنوبی لاکونیا در یونان قرار دارد. این بقایا دست کم به 2800 سال قبل از میلاد باز می گردند. بقایای ساختمان ها، حیاط ها، خیابان ها و اتاق ها و همچنین 37 مقبره کشف شده که بر روی آنها نوشته هایی مربوط به دوره ی مایسنائین (1680-1180 قبل از میلاد) وجود دارد. این بقایا مربوط به عصر برنز در یونان است که در نوشته های هومر هم به آن اشاره شده است. بقایای این شهر نشان می دهد که روش زندگی و کار مردم در آن زمان چگونه بوده است؛ آن طور که تا حدی مشخص شده است زندگی مردم مایسنائین به دریا بستگی داشته است.
 


 alt

پوئت دوارکا (هندوستان)

یکی از جالب ترین کاوش های باستان شناسی در سال های اخیر و در سواحل دوارکا و بت دوارکا در ایالت گوجرات انجام شده است. این حفاری ها از سال 1983 آغاز شده و این دو محل به فاصله ی 30 مایل از یکدیگر قرار دارند. دوارکا در سواحل دریای عربی و بت دوارکا در خلیج کوتچ قرار گرفته است. محل دوم مربوط به افسانه ی کریشنا است و معابد بسیاری که بیشتر آنها مربوط به قرون وسطی هستند در این محل وجود دارند.
گفته می شود این شهر که جزو باستانی ترین شهر های کشور طبقه بندی شده محل زندگی لرد کریشنا بوده است و بنا بر باور محلی، با توجه به صدمات و خرابی های این شهر، دوارکا 6 بار در زیر آب غرق شده است.

 


 alt

دهکده ی گمشده (کانادا)

دهکده ی گمشده در ایالت اونتاریو قرار دارد که در گذشته بخشی از منطقه ی شهری کورن وال بوده. این جزیره در سال 1958 و در زمان ایجاد راه دریایی سنت لارنس به طور کلی نابود شد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۱/۰۲
محمدرضا محمودی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی