باب الحوائج

توکل به خدا و توسل به خاندان اهل بیت علیهم السلام مایه نجات بشر است

توکل به خدا و توسل به خاندان اهل بیت علیهم السلام مایه نجات بشر است

باب الحوائج

این وب جهت آشنایی با معارف دینی و سیره ائمه معصومین(ع) و شهداء و ایجاد فرصت برای همه کسانی که تمایل به دانستن مطالب مختلف علمی،پژوهشی،دینی،فرهنگی،اجتماعی،هنری،
تاریخی،سیاسی،طنزو...دارند طراحی گردید لطفاً ازنظرات خود مارا بهره مندنمایید. استفاده از مطالب این وب به شرط ذکر آدرس منبع و اهداء 14صلوات آزاد است.
karbala114.mihanblog.com - hajmahmod33@yahoo.com - 09111495934 - hajmahmod33@gmail.com مدیران وبلاگ : ابواب الحوائج(حضرت ابوالفضل العباس،حضرت علی اصغر،حضرت موسی بن جعفر،حضرت امام جواد)علیهم السلام اجمعین

زگیل جنسی یا زگیل تناسلی

چهارشنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۲، ۱۰:۳۰ ب.ظ

یکی از بیماری های مقاربتی انسانی که در ابتدا ممکن است عادی بنظر برسد اما در صورت پیشرفت و عدم درمان به یک بیماری مهلک تبدیل شود بیماری زگیل جنسی است. این بیماری در اغلب مواقع جدی گرفته نمی شود با این حال ممکن است ابتلا به آن احتمال ابتلا به سرطان و یا بیماری های مقاربتی دیگر مانند ایدز و سیفلیس و ... را افزایش دهد


"زگیل جنسی" یا زگیل تناسلی

(Genital warts = Venereal warts)

(گاهی این بیماری را بنام عامل ایجاد کننده اش HPV می نامند)

معرفی بیماری :

یکی از بیماری های مقاربتی انسانی که در ابتدا ممکن است عادی بنظر برسد اما در صورت پیشرفت و عدم درمان به یک بیماری مهلک تبدیل شود بیماری زگیل جنسی است. این بیماری در اغلب مواقع جدی گرفته نمی شود با این حال ممکن است ابتلا به آن احتمال ابتلا به سرطان و یا بیماری های مقاربتی دیگر مانند ایدز و سیفلیس و ... را افزایش دهد.

علاوه بر این باید اشاره کرد که بیماری عفونی زگیل جنسی ممکن است مدت زمان طولانی را بصورت نهان در بدن فرد بیمار زندگی کند با این حال بیمار بدون علامت نیز ناقل بیماری زگیل محسوب میشود. پس بهترین راه حل جلوگیری از ابتلا به بیماری حصول اطمینان در خصوص شریک جنسی تان است.

عامل ایجاد کننده بیماری :

بیماری زگیل در کل توسط ویروسها ایجاد میشود. از این رو برای درمانش از آنتی بیوتیک ها نمی توان استفاده کرد. بهترین راه مبارزه با این ویروس پیشگیری از ابتلا به آن است.

امروزه در جهان حدود کمتر از 100 نوع ویروس عامل ایجاد زگیل شناسایی شده است. با این حال هر یک از ویروسها در ناحیه خاصی از بدن ایجاد زگیل میکنند.

عامل ایجاد کننده ی زگیل جنسی نیز ویروسی از گروه ویروس پاپیلومای انسـانی

(Human Papillomm Virus) است که علاقه شدیدی به رشد و تکثیر در مناطق مرطوب دارد. با این حال باید به این نکته توجه کرد که زگیل های جنسی از انواع دیگر زگیل ها به شدت مسری تر میباشند.

مبتلایان به زگیل جنسی :

در میان مبتلایان به این بیماری استثناء دیده نمی شود. یعنی هم زنان ، هم مردان و حتی کودکان از هر نژاد و رنگ و سنی می توانند از مبتلایان به این عفونت باشند. با این حال آمار ها حاکی از آن است که اکثر مبتلایان افراد جوان جامعه هستند و علت آن نیز به بی احتیاطی آنان در ایجاد ارتباط های جنسی ناسالم است.

مراحل پیشرفت بیماری زگیل جنسی :

همانطور که ذکر شد این بیماری ممکن است دوره ی کمون طولانی را طی کند و به چشم نیاید، این دوره کمون گفته می شود در مواردی از چند هفته تا چندین ماه و حتی سالها رؤیت شده است.

پس از طی شدن دوره کمون بیماری زگیل ها شروع به گسترش در نواحی خاص بدن می کند از جمله ناحیه خارجی دستگاه تناسلی زن ، دهانه ی رحم ، آلت تناسلی مرد ، مقعد و یا داخل راست روده و در برخی موارد گزارش شده که دهان را نیز درگیر کرده اند.

علاوه بر این احتمال این هم میرود که اگر بخت و اقبال یاری کند قبل از بروز علائم و زگیل ها سیستم ایمنی بدن فرد مبارزه بر علیه ویروس را به نفع خود به پایان برساند و علائمی از بیماری بروز پیدا نکند.

انتقال بیماری :

این بیماری از راه های زیر انتقال می یابد :

• از طریق تماس مستقیم با زگیل تناسلی .

• از طریق ایجاد ارتباط جنسی با فرد مبتلا .

• با ترشحات تناسلی و لباس آلوده با فرد مبتلا .

و همچنین :

• از طریق مادر به نوزاد در هنگام تولد منتقل شود .

عواقب ابتلا به بیماری زگیل تناسلی :

پیشرفت بیماری و برخی از انواع این ویروس باعث سرطان گردن رحم می‌شوندو برخی دیگر می‌توانند باعث ابتلا به سرطان مقعد، سرطان آلت تناسلی در مردان و سرطان دهان و گلو شوند.

در افرادی که به دلیلی دچار نقص سیستم ایمنی هستند (مانند مبتلایان به ایدز یا گیرندگان پیوند عضو که از داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند)، شدت و خطرهای بیماری بیشتر است.

به علاوه کنده شدن این زگیل ها در مقاربت و ایجاد خونریزی خطر ابتلا به بیماری ایدز و سیفلیس و دیگر بیماری های منتقله جنسی را بالا می برد.

تشخیص بیماری :

تشخیص این بیماری هم در زنان و هم در مردان توسط پزشک و حتی توسط فرد بیمار براحتی از روی علائم پوستی قابل مشاهده و سپس براحتی قابل تشخیص است.

با این حال در زنان از آزمایش پاپ اسمیر نیز می توان برای تشخیص دقیق بیماری و حتی نوع ویروس بیماری نمونه برداری بعمل آورد و بعدها پس از درمان برای تشخیص حضور یا عدم حضور ویروس در ترشحات تناسلی زن از این آزمایش و نمونه گیری استفاده میشود.

پیشگیری :

• بهترین کار این است که تا بهبودی کامل ضایعات باید ازارتباط جنسی خودداری شود زیرا احتمال انتقال زیاد است.

• استفاده از کاندوم نیز در سایرمواقع احتمال ابتلا پس از ارتباط جنسی را کاهش می دهد.

• همچنین ازکندن خراشیدن و دستکاری ضایعات باید پرهیز نمود زیرا موجب انتقال آلودگی شده ویا ممکن است عفونت ثانویه باکتریایی روی دهد و یا احتمال ابتلا به دیگر بیماری ها افزایش یابد.

• رعایت بهداشت و تمیز وخشک نگه داشتن محل ضایعات به بهبودی کمک می کند و بهبودی نیز ابتلا دیگران را حاصل نمی نماید .

• همانطور که بارها گفته شد همچون سایر بیماریهای جنسی بهترین راه پشگیری، ارتباط جنسی معقول ومطمئن است.

• واکسن جدیدی در سال 2006 برای پیشگیری از چهار گونه از ویروسهای زگیل به نام گارداسیلGardasilساخته شد که مورد تائید قراردارد و می توان آنرادر سه نوبت به فاصله 6 ماه جهت پیشگیری تزریق نمود و همچنین از واکسن «سرواریکس» با ایمن‌سازی بدن در مقابل برخی از انواع ویروس پاپیلومای انسانی، می‌توانند از ابتلا به زگیل تناسلی پیشگیری کنند

نکته : دیده شدن بیماری در کودکان‌ می تواند مطرح کننده ی احتمال سوءاستفاده‌ جنسی از کودکان باشد، اگرچه احتمال انتقال از مادر در هنگام تولد نیز وجود دارد.

درمان :

شیوه ی درمان توسط متخصص و با توجه به محل درگیری و اندازه ضایعات تعیین می شود. با این حال زگیل های تناسلی بمانند سایرزگیل ها ممکن است خود به خود محو شوند.

به طور کلی میتوان گفت که درمان زگیل به دو روش فیزیکی و شیمیایی صورت میگیرد که هر دو روش تخریبی است و ضایعه را از بین می برد اما عامل بیماری رفع نخواهد شد به همین دلیل زگیل تناسلی جزو بیماری های غیر قابل درمان است که خود باید دوره ی خود را طی کند البته قابل ذکر است که این شیوه ها احتمال شیوع بیماری را به دیگران ممکن است کاهش دهند.

1) درمان فیزیکی

سرما درمانی(کرایوتراپی)،جراحی و لیزردرمانی سه روش رایج درمان زگیل ها است.

1. کرایوتراپی برای بیماران دارای زگیل های با تعداد کم یا متوسط مناسب است.مهم ترین عارضه جانبی آن درد و یا تاول درمحل درمان است و 20 تا 40 درصد هم خطر عود دارد.

2. درمان جراحـی به صورت کوچک و با بی حسی موضـعـی توسط متخصـصـان پوسـت انجام می شود و برای زگیل های مقعد یا درگیری یک ناحیه ی وسیع به کار می رود.خطر عود آن هم حدود 20% است.

3. درمان با لیزر را میتوان بهترین روش برای زگیل های وسیع داخل پیشابراه و واژن دانست. که این درمان هم 5 تا 50 درصد احتمال عود دارد.

2)درمان شیمیایی

از درمـان های شیمیایی محلول پودوفیلین معروفترین دارویـی اسـت که برای درمان زگیل تجویز می شود.این محلول را باید به دقت روی ضایعه مالید

و از آنجا که این کار برای بیمار دشوار است پزشکان ترجیح می دهند این کار را خودشان انجام دهند.به همین دلیل اگرچه این دارو ارزان است اما به دلیـل نیاز به مراجعات مکرربه پزشک گران و پردردسرتمام میشود.سوزش در محل ودرد و التهاب نیز از عوارض شایع این دارو است.

منبع: هفت سیب

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۸/۲۹
محمدرضا محمودی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی