باب الحوائج

توکل به خدا و توسل به خاندان اهل بیت علیهم السلام مایه نجات بشر است

توکل به خدا و توسل به خاندان اهل بیت علیهم السلام مایه نجات بشر است

باب الحوائج

این وب جهت آشنایی با معارف دینی و سیره ائمه معصومین(ع) و شهداء و ایجاد فرصت برای همه کسانی که تمایل به دانستن مطالب مختلف علمی،پژوهشی،دینی،فرهنگی،اجتماعی،هنری،
تاریخی،سیاسی،طنزو...دارند طراحی گردید لطفاً ازنظرات خود مارا بهره مندنمایید. استفاده از مطالب این وب به شرط ذکر آدرس منبع و اهداء 14صلوات آزاد است.
karbala114.mihanblog.com - hajmahmod33@yahoo.com - 09111495934 - hajmahmod33@gmail.com مدیران وبلاگ : ابواب الحوائج(حضرت ابوالفضل العباس،حضرت علی اصغر،حضرت موسی بن جعفر،حضرت امام جواد)علیهم السلام اجمعین

قابل توجه خانم ها

جمعه, ۱ شهریور ۱۳۹۲، ۰۴:۵۵ ب.ظ

عوارض نوشیدن آب زیاد در تابستان برای بانوان باردار

http://imamasraj.persiangig.com/%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D9%85%D9%87%20%D9%85%D8%B7%D9%84%D8%A8.gif

جهت عضویت در سایت ایران ناز کلیک کنید


نوشیدن زیادآب در تابستان، زنان باردار را دچار مسمومیت می کند

دمای بدن زنان باردار به دلیل تغییرات هورمونی نسبت به گذشته افزایش پیدا می کند و فصل تابستان و گرما نیز باعث افزایش دمای بدن افراد بیش از فصل های دیگر می شود. به همین دلیل زنان باردار در فصل تابستان دچار مشکلات مختلفی می شوند.

یکی از اصلی ترین مشکلاتی که زپنان باردار ممکن است با در فصل تابستان روبرو شوند، عرق کردن و از دست دادن املاح و آب بدنشان است که اگر این املاح و آب از دست رفته جبران نشود، می تواند خطرات زیادی را برای مادر و جنین به همراه داشته باشد.

به زنان باردار توصیه می شود تا در ساعاتی که افتاب در بالای آسمان قرار دارد، از خانه خارج نشوند و در صورت خارج شدن از خانه حتما لباس نخی، سبک، خنک و روشن بپوشند و به همراه خود یک بطری آب یا مایعات داشته باشند تا در صورت تشنگی از آن بنوشند.

بهترین نوشیدنی ها ،آب پرتقال،شیر و نوشیدنیهای ورزشی هستند که املاحی که با تعریق از دست می روند را جبران می کنند، ولی مصرف بیش از اندازه آب می تواند وضعیت خطرناکی به نام مسمومیت با آب در بدن ایجاد کند که ناشی از رقیق شدن شدید املاح بدن بوده و باخستگی مفاصل، اسپاسم عضلات و در موارد شدیدتر کاهش سطح هوشیاری تظاهر می کند.

همچنین مصرف میوه می تواند آب از دست رفته بدن را جبران کند و توان از دست رفته را به زنان باردار بازگرداند. تحقیقات نشان می دهد میوه ها به علت هضم بسیار آسان می توانند ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن مثل ویتامین سی، اسید فولیک، پتاسیم، منیزیم و کربوهیدرات ها را تأمین کند، به علاوه مقدار بالای آب موجود در میوه می تواند به جبران آب از دست رفته بدن در این فصل کمک کند. بهتر است میوه را با پوست مصرف کنید، زیرا مقادیر بالای فیبر موجود در پوست میوه می تواند از بروز یبوست جلوگیری کند.
مصرف سبزیجات را فراموش نکنید. قبل از مصرف میوه و سبزی حتماً آنها را خوب بشویید؛ زیرا احتمال انتقال باکتری و ویروس و در نتیجه بروز بیماری های عفونی در این فصل بسیار زیاد است.

بسیاری از زنان باردار در فصل تابستان به علت گرما دچار بی اشتهایی می شوند که مصرف لبنیات از جمله ماست می تواند در درمان بی اشتهایی زنان باردار کمک شایانی کند.
محققان توصیه کردند مصرف لبنیات علاوه بر داشتن مقدار زیادی کلسیم، ویتامین د و پروتئین ،با مصرف ماست که هضم آن آسان بوده، می توان در فصل تابستان به رفع بی اشتهایی ناشی از گرما کمک کرد.

توصیه می شود زنان باردار ازقرار گرفتن زیر حرارت مستقیم خورشید در وسط روز اجتناب کنند. زیرا خانم های باردار بیش ازدیگران مستعد سوختگی با نور خورشید هستند و حتما از کرم های ضد آفتاب استفاده نمایند.


درمان عفونت پستان در مادران شیرده

ماستیت شامل عفونت پستان است که باعث درد، ورم، گرمی و قرمزی پستان می شود. همچنین باعث تب و لرز می شود. ماستیت بیشتر در زنانی که به نوزاد خود شیر می دهند اتفاق می افتد، ولی گاهی اوقات در سایر زنان نیز دیده می شود.

شیر دادن به نوزاد

بیشتر مواقع، ماستیت طی سه ماه اول بعد از تولد نوزاد در مادران شیرده بروز می کند، اما می تواند بعدا نیز در مدت شیردهی بروز کند.

عفونت پستان در مادران شیرده باعث احساس خستگی و بدحالی در آنها می شود که مراقبت از نوزاد را برای آنها سخت می کند.

گاهی اوقات عفونت پستان باعث می شود مادر به نوزاد خود دیگر شیر ندهد، اما باید گفت که می توان شیردهی به نوزاد را در طی ماستیت نیز ادامه داد.

علائم ماستیت

نشانه های عفونت پستان می توانند به طور ناگهانی شروع شوند و عبارتند از:

- احساس گرمی و درد پستان هنگام دست زدن به آن

- احساس ناراحتی و ناخوشی

- ورم پستان

- احساس درد و سوزش مداوم پستان یا فقط هنگام شیردادن به نوزاد

- قرمزی و التهاب پستان

- تب ۳/۳۸ درجه سانتیگراد یا بیشتر

اگر چه ماستیت طی چند هفته اول شیردهی بروز می کند، ولی می تواند هر موقع از دوران شیردهی نیز بروز کند. ماستیت اغلب در یک سینه دیده می شود، نه هر دو سینه.
مصرف آنتی بیوتیک های خوراکی معمولا خیلی در درمان ماستیت موثرند

چه موقع نزد پزشک برویم؟

معمولا چند ساعت قبل از احساس درد و قرمزی پستان، علائمی مشابه بیماری آنفلوانزا در شخص بروز می کند و خیلی زود دچار ترکیبی از علائم می شود. در این زمان باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

مصرف آنتی بیوتیک های خوراکی معمولا خیلی در درمان ماستیت موثرند.

اگر دو روز بعد از مصرف آنتی بیوتیک ها علائم ماستیت بهبود نیافت، باید مجددا به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید این مشکل در اثر یک بیماری خطرناک دیگری نباشد.

علل ماستیت

۱- بسته شدن مجرای شیردر پستان: اگر در طی شیردهی، یک پستان به طور کامل از شیر خالی نشود، یکی از مجاری شیر در پستان می تواند بسته شود و شیر را برگرداند که باعث عفونت پستان می شود.

۲- ورود باکتری به پستان: باکتری های موجود در سطح پوست مادر یا دهان نوزاد می توانند از طریق ترک (شکاف) پوست نوک سینه یا سوراخ مجرای شیر، وارد مجاری شیردر پستان مادر شوند و در آنجا رشد کرده و باعث عفونت گردند.

این باکتری ها برای نوزاد ضرری ندارد و هر فردی آنها را دارد. این باکتری ها فقط در بافت پستان شما نیستند.

عوامل خطر ماستیت

عواملی که می توانند احتمال بروز ماستیت را افزایش دهند عبارتند از:

۱- شیردادن به نوزاد طی چند هفته اول بعد از تولد

۲- زخم یا ترک پوست نوک پستان، هر چند که ماستیت می تواند بدون ترک پوستی هم بروز کند.

۳- شیردادن به نوزاد فقط در یک حالت که باعث می شود شیر پستان کاملا تخلیه نشود.

۴- بستن سینه‌بند سفت که از جریان شیر جلوگیری می کند.

۵- خستگی بیش از حد مادر

۶- ابتلا به ماستیت در شیردهی قبلی: اگر قبلا دچار ماستیت شده باشید، به احتمال زیاد مجددا دچار آن خواهید شد.

عوارض ماستیت

اگر عفونت پستان به طور مناسب و سریعا درمان نشود، یا در اثر بسته بودن یک مجرای شیر در پستان اتفاق افتاده باشد، می تواند باعث آبسه پستان (تجمع چرک) شود.

آبسه معمولا باید توسط عمل جراحی تخلیه شود. لذا برای جلوگیری از بروز آبسه در پستان، بلافاصله بعد از مشاهده علائم ماستیت به پزشک متخصص مراجعه کنید تا تحت درمان قرار بگیرید.
هنگام شیردادن به نوزاد باید هر دو سینه کاملا خالی شوند و به طور صحیح سینه را در دهان نوزاد قرار دهید تا شیر بخورد

تشخیص ماستیت

پزشک ماستیت را بر اساس علائم جسمی مثل تب و لرز و درد و قرمزی پستان تشخیص می دهد.

همچنین باید مطمئن شود که دچار آبسه پستان نشده باشید.

یک نوع نادر سرطان سینه (سرطان سینه التهابی) نیز باعث قرمزی و ورم سینه می شود که ممکن است در ابتدا با ماستیت اشتباه گرفته شود.

همچنین پزشک ماموگرافی را توصیه می کند و ممکن است نیاز به نمونه برداری از بافت سینه باشد تا پزشک مطمئن شود که سرطان سینه ندارید.

درمان ماستیت

۱- آنتی بیوتیک ها: برای درمان ماستیت معمولا باید مدت ۱۰ تا ۱۴ روز آنتی بیوتیک مصرف کرد. ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از مصرف آنتی بیوتیک ها احساس بهتری خواهید داشت، ولی بایستی برای جلوگیری از عود مجدد ماستیت، آنتی بیوتیک ها را به طور کامل و سر موقع مصرف کنید، یعنی نباید به محض احساس کمی بهبودی، مصرف آنتی بیوتیک ها را قطع کنید.

۲- داروهای مسکن: طی مصرف داروهای آنتی بیوتیک، پزشک ممکن است برای کاهش درد پستان، داروهای مسکن ملایمی مثل استامینوفن یا بروفن را برای مادر تجویز کند.

۳- تعدیل روش شیر دادن به نوزاد: هنگام شیردادن به نوزاد باید هر دو سینه کاملا خالی شوند و به طور صحیح سینه را در دهان نوزاد قرار دهید تا شیر بخورد. ممکن است پزشک روش شیردادن شما را بررسی کند و یا شما را به یک ماما در این زمینه معرفی کند تا شیوه درست شیردادن را به شما یاد دهد.

۴- خود مراقبتی: استراحت و خواب کافی، شیردادن منظم به نوزاد و مصرف زیاد آب و نوشیدنی ها به بدن کمک می کند تا با عفونت پستان مبارزه کند.

اگر عفونت پستان بعد از مصرف آنتی بیوتیک ها برطرف نشد مجددا نزد پزشک بروید.

شیوه زندگی و درمان های خانگی

اگر دچار عفونت پستان گشتید، همچنان به نوزاد خود شیر دهید و آن را قطع نکنید. این کار به رفع عفونت از سینه ها کمک می کند.

برای رهایی از این مشکل:

- به طور منظم به نوزاد خود شیر دهید.

- تا حد ممکن استراحت کنید.

- از پر شیر نگه داشتن سینه ها برای مدت طولانی خودداری کنید.

- وضعیت های مختلف شیردادن به نوزاد را استفاده کنید، مثل نشسته، خوابیده و … .

- آب و مایعات زیادی بنوشید.

- اگر شما هنگام تخلیه شیر از سینه خود اذیت می شوید، قبل از شیر دادن به نوزاد یا دوشیدن شیر خود، از کمپرس گرم (مثل حوله گرم) روی سینه های خود استفاده کنید یا سینه های خود را زیر دوش آب گرم ماساژ دهید.

- از سینه بند مناسب و مخصوص شیردهی استفاده کنید، نه سینه بند سفت و محکم.

- اگر شیردادن به نوزاد از سینه مبتلا به عفونت، درد زیادی دارد، یا نوزاد شما از خوردن شیر از سینه مبتلا خودداری می کند، سعی کنید شیر خود را با دست یا شیردوش بدوشید تا سینه از شیر خالی شود.
وضعیت و حالت شیر دادن به نوزاد را در هر نوبت شیردهی تغییر دهید

پیشگیری از ماستیت

برای شیردادن صحیح به نوزاد و جلوگیری از بروز عوارض ناشی از آن، با یک ماما که در این زمینه اطلاعات دارد مشورت کنید. یک مشاور شیردهی نکات و توصیه های لازم را برای یک روش شیردهی مناسب به شما می گوید.

برای جلوگیری از عفونت سینه به توصیه های زیر عمل کنید:

- هنگام شیردادن به نوزاد، سینه ها را به طور کامل از شیر خالی کنید.

- اجازه دهید نوزاد به طور کامل شیر یک سینه را بخورد و سپس از سینه دیگر به او شیر دهید.

- اگر نوزاد فقط چند دقیقه از سینه دوم شیر خورد و یا اصلا نخورد، دفعه بعد که خواستید به نوزادتان شیر دهید، از این سینه شروع کنید تا شیر در آن جمع نشود و نماند.

- اگر شیر دادن را یک بار از یک سینه شروع کردید، دفعه بعد از سینه دیگر شیردهی را آغاز کنید، یعنی جای سینه ها را در هر نوبت شیردهی، عوض کنید.

- وضعیت و حالت شیر دادن به نوزاد را در هر نوبت شیردهی تغییر دهید، یعنی فقط در یک حالت به نوزاد شیر ندهید.

- در طی شیردهی، نوزاد را به طور مناسب و صحیح در آغوش بگیرید و مطمئن شوید که نوزاد به طور مناسب سینه را در دهان بگیرد و شیر بخورد.

- اجازه ندهید نوزاد از سینه شما به جای پستانک استفاده کند. نوزاد از مکیدن سینه مادر لذت می برد و حتی بدون اینکه گرسنه باشد؛ با انجام این کار احساس راحتی می کند. در نتیجه شیر سینه مادر را نمی خورد و شیر در سینه جمع شده و باعث عفونت و التهاب آن می شود




آرتیشو را چقدر می‌شناسید؟

آرتیشو یا همان کنگر فرنگی

آرتیشو یا همان کنگر فرنگی خواصی دارد که به درد سلامتیتان می‌خورد. با ما همراه باشید تا با گوشه‌ای از خواص این کنگر آمده از فرنگ آشنا شوید.

چند کیلو اضافه وزن دارید؟

دچار احتباس آب شده‌اید؟ مشکلات گوارشی دارید؟ اگر آرتیشو را به خوبی بشناسید حتماً گوشه‌ای از سبد خریدتان را به این ماده غذایی پرخاصیت اختصاص خواهید دارد.

آرتیشو یا همان کنگر فرنگی خواصی دارد که به درد سلامتیتان می‌خورد. با ما همراه باشید تا با گوشه‌ای از خواص این کنگر آمده از فرنگ آشنا شوید.


آرتیشو با احتباس آب مقابله می‌کند

امان از زمانی که آب زیر پوست حبس می‌شود و احساس پف می‌کنیم. در این صورت است که می‌توان روی آرتیشو حساب کرد. به خاطر این که این مهمان فرنگی حاوی «اینولین» و پتاسیم است و خواص دیورتیک دارد. یعنی این که حجم ادرار را زیاد می‌کند و در واقع آب زیاد بدن را دفع می‌کند.

آرتیشو یا همان کنگر فرنگی


آرتیشو کمک می‌کند تا چند کیلو لاغر شوید

چند کیلو اضافه وزن دارید و می‌خواهید همین چند کیلو را آب کنید؟ آرتیشو بخورید. می‌پرسید چرا؟ به خاطر این که این گیاه سرشار از فیبر است، احساس گرسنگی را از بین می‌برد و جلوی ریزه خواری را می‌گیرد. باید بدانید که یک عدد آرتیشوی متوسط حدود ۴٫۷ گرم فیبر دارد.

آرتیشو یک ماده‌ی غذایی پروبیوتیکی است. نیمی از گلوسیدهای این ماده‌ی غذایی ناشی از اینولین است. اینولین قندی است که به طور کامل جذب روده‌ی باریک نمی‌شود و به همین خاطر هم باعث بیشتر شدن باکتری‌های مفید

برای فلور روده می‌شود

محققان مجارستانی مطالعاتی روی شرکت کننده های چاق انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که شاخص توده‌ی بدنی شرکت کننده‌هایی که یک رژیم غذایی کم کالری را دنبال کرده و در عین حال آب آرتیشوی غلیظ نیز نوشیده‌اند کاهش یافته است. جالب است بدانید که آرتیشو یک ماده‌ی غذایی کم کالری است البته به شرطی که بدون سس‌های غلیظ و چرب خورده شود. هر یک عدد آرتیشوی متوسط حاوی کمتر از ۳۰ کالری می‌باشد.


آرتیشو کبد را تمیز می‌کند

آرتیشو جزو سبزیجات دوستدار کبد است. برگ‌ها و ساقه‌ی این گیاه حاوی «سینارین» و «سیلی مارین» می‌باشد. این ترکیبات قدرت زیادی در حفاظت از سلول‌های کبدی دارند. آرتیشو همچنین باعث ترشح صفرا از طریق کبد شده و دفع آن از طریق کیسه‌ی صفرا را راحت‌تر می‌کند. نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۰۸ روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شده است نشان می‌دهد آرتیشو در درمان سرطان کبد نیز موثر است. پولی فنول‌های (آنتی اکسیدان های) موجود در این گیاه در تخریب سلول‌های سرطانی نقش مهمی دارد. البته باید توجه داشته باشید که برای بهره‌مند شدن از خواص درمانی این گیاه باید کپسول‌های مخصوص و یا این که از دم نوش آن استفاده کرد. بهتر است با داروساز یا عطار مشورت کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۶/۰۱
محمدرضا محمودی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی