باب الحوائج

توکل به خدا و توسل به خاندان اهل بیت علیهم السلام مایه نجات بشر است

توکل به خدا و توسل به خاندان اهل بیت علیهم السلام مایه نجات بشر است

باب الحوائج

این وب جهت آشنایی با معارف دینی و سیره ائمه معصومین(ع) و شهداء و ایجاد فرصت برای همه کسانی که تمایل به دانستن مطالب مختلف علمی،پژوهشی،دینی،فرهنگی،اجتماعی،هنری،
تاریخی،سیاسی،طنزو...دارند طراحی گردید لطفاً ازنظرات خود مارا بهره مندنمایید. استفاده از مطالب این وب به شرط ذکر آدرس منبع و اهداء 14صلوات آزاد است.
karbala114.mihanblog.com - hajmahmod33@yahoo.com - 09111495934 - hajmahmod33@gmail.com مدیران وبلاگ : ابواب الحوائج(حضرت ابوالفضل العباس،حضرت علی اصغر،حضرت موسی بن جعفر،حضرت امام جواد)علیهم السلام اجمعین

عفونت پروستات چیست؟ + عکس

چهارشنبه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۲، ۰۷:۵۸ ق.ظ
chronic_prostatitis_3_4_2.jpg

پروستاتیت یا عفونت پروستات به معنی التهاب غده پروستات است. برای تشخیص عفونت مزمن پروستات علائم باید حداقل 3 ماه وجود داشته باشند.

 دو نوع پروستاتیت وجود دارد.
1- عفونت باکتریایی مزمن پروستات
2- التهاب مزمن پروستات یا CPPS
              

                                  قابل دسترس در: www.levaquin.com/levaquin/infection_genitouri

چرا عفونت باکتریال مزمن پروستات ایجاد می‌شود؟

عفونت باکتریال مزمن پروستات یک نوع عفونت غده پروستات است که در اثر باکتریها ایجاد می‌شود. باکتری‌های ایجاد کننده آن همان باکتریهای تولید کننده عفونت ادراری هستند.

چرا التهاب مزمن پروستات یا سندرم درد مزمن لگن ایجاد می‌شود؟

علت ایجاد این بیماری ناشناخته است. تئوری‌های مختلفی برای علت این بیماری وجود دارد از جمله اینکه علت آن می‌تواند یک میکروب ناشناخته باشد یا بعلت یک مسئله عصبی باشد که پروستات را تحت تأثیر قرار می‌دهد یا در اثر آنتی‌بادی‌هایی می‌باشد که بر علیه سلولهای پروستات عمل می‌کنند.

علائم عفونت باکتریال مزمن پروستات چیست؟

احساس درد و ناراحتی بخصوص در ناحیه مقعد و آلت تناسلی یا در ناحیه پایین کمری از علائم این عفونت است. همچنین ممکن است علائمی مانند سوزش و درد هنگام ادرار کردن، تکرر ادرار و فوریت در دفع ادرار داشته باشد.

                                          backDM2702_228x178.jpg

                                             قابل دسترس در :        http://www.themedguru.com

علائم التهاب مزمن پروستات یا سندرم درد مزمن لگنی چیست؟

این علائم حداقل باید 3 ماه وجود داشته باشند:
1- درد در ناحیه آلت تناسلی، مقعد، قسمت زیر شکم و پایین کمر که شدت آن روز به روز تفاوت دارد.
2- علائم ادراری مانند درد در هنگام ادرار کردن، فوریت در دفع ادرار، تأخیر در شروع ادرار و جریان ضعیف ادراری
3- ناتوانی جنسی، ممکن است با درد بعد از فعالیت جنسی همراه باشد.
4- سایر علائم: احساس خستگی یا درد عمومی

چگونه عفونت یا التهاب پروستات تشخیص داده می‌شود؟

1- معاینه انگشتی از طریق مقعد: در این روش پزشک می تواند پروستات حساس و متورم را لمس کند.
2- آزمایش ادرار: از طریق مطالعه آزمایشگاهی آزمایش ادرار نیز می‌توان عفونت را تشخیص داد. یا می‌توانند از طریق کشت ادرار نوع عفونت را تشخیص دهند.
برای تشخیص التهاب مزمن پروستات یا درد مزمن لگنی پزشک باید سایر علل علائم ادراری مانند سنگ کلیه، اختلالات مثانه و عفونت‌ها را رد کند تا به تشخیص این بیماری برسد.
برای رسیدن به تشخیص این بیماری ممکن است روشهای مختلفی مانند MRI، نمونه برداری پروستات، آزمایش خون و تست‌های عملکرد مثانه لازم باشد.

چگونه التهاب یا عفونت مزمن پروستات درمان می‌شود؟

عفونت مزمن باکتریال پروستات نیاز به درمان طولانی مدت دارد. گاهی اوقات پزشکان دوز بسیار کمی از آنتی بیوتیک را جهت پیشگیری از عفونت مجدد بمدت شش ماه تجویز می‌کنند.
اگر بیمار در فرآیند تخلیه مثانه دچار مشکل باشد، ممکن است نیاز به داروی خاص یا جراحی داشته باشد.
در درمان التهاب مزمن پروستات یا درد مزمن لگنی معمولاً آنتی بیوتیک‌ها تأثیری ندارند. تغییر دادن رژیم غذایی، حمام گرفتن با آب گرم و پرهیز کردن از مواد غذایی مانند الکل، نوشیدنی‌های حاوی کافئین و غذاهای تند و ادویه دار می‌تواند در درمان مؤثر واقع شوند. مصرف زیاد مایعات نیز می تواند کمک کننده باشد.

منابع:

http://www.mdconsult.com
http://kidney.niddk.nih.gov
http://www.patient.co.uk 

بزرگی خوش خیم پروستات چیست؟

بزرگی خوش خیم پروستات به معنای افزایش سایز غده پروستات بدون وجود بدخیمی است. بزرگی خوش خیم پروستات به معنی یک تغییر نرمال با افزایش سن در مردان است. اگر چه غده پروستات در طول زندگی مردان به تدریج رشد می کند، اما این افزایش سایز به ندرت باعث ایجاد علائم در مردان تا قبل از 40 سالگی می شود.

                        Benign_Prostatic_Hyperplasia_nci-vol-7137-300.jpg

                                     قابل دسترس در: www.meb.uni-bonn.de/cancer.gov

علائم بزرگی خوش خیم پروستات چیست؟

علائم این بیماری  بسیاری متفاوت است ، اما اکثر  علائم ناشی از  مسائل ادراری است

شایع ترین علائم بزرگی  خوش خیم پروستات به شرح زیر است:
- جریان تاخیری ، منقطع و ضعیف ادرار
- فوریت در دفع ادرار یا قطره قطره آمدن جریان ادرار
- تکرر ادرار بخصوص در شبها
- احساس دفع ناکافی ادرار
- بی اختیاری ادرار
- دفع دردناک ادرار

علت بزرگی خوش خیم  پروستات چیست؟

علت اصلی این بیماری شناخته شده نیست. برخی محققان  باور دارند که فاکتورهای مربوط به افزایش سن و همچنین فاکتورهای مربوط به بیضه ها می توانند باعث گسترش این بیمار می شوند . همچنین هورمونهای مردانه یا آندروژن ها نیز نقش مهمی در بزرگی خوش خیم پروستات  ایفا می کنند.

چگونه بزرگی خوش خیم پروستات تشخیص داده می شود؟

در مرتبه اول علائم این  بیماری ممکن است توسط خود فرد احساس شود یا اینکه پزشک در جریان معاینات منظم متوجه بزرگی  پروستات شود. زمانی که احتمال وجود این بیماری داده می شود بیمار باید  به متخصص بیماریهای کلیه و مجاری ادراری مراجعه کنند .

پزشکان  متخصص از روشهای متعددی جهت تشخیص این بیماری استفاده می کنندو بر اساس آن تصمیم می گیرند که بیمار به جراحی نیاز داردیا خیر.

شایع ترین روشهای تشخیصی  مورد استفاده برای بزرگی خوش خیم پروستات به شرح زیر است:-1معاینه انگشتی مقعد : این معاینه معمولا اولین روش تشخیصی مورد استفاده است. در این روش پزشک با وارد کردن انگشت به داخل مقعد  بیمار پروستات  را لمس می کند.

2- بررسی آزمایشگاهی از نظر آنتی ژن اختصاصی پروستات یا PSA :
PSA یا آنتی ژن اختصاصی پروستات پروتئینی است که ازسلولهای پروستات آزاد می شود و در بیماران خون بیماران مبتلا به سرطان پروستات سطح بسیار بالایی داردبه همین دلیل پزشک ممکن است این آزمایش را جهت رد تشخیص سرطان پروستات پیشنهاد کند.

3- سونوگرافی ازطریق مقعد و نمونه برداری پروستات:
درمواردی که پزشک مشکوک به سرطان پروستات است ممکن است سونوگرافی را پیشنهاد کند و اگرناحیه ای مشکوک در پروستات در سونوگرافی مشاهده شودنمونه برداری به کمک سوزن ازاین  ناحیه جهت برداشتن قسمت کوچکی از بافت پروستات و مشاهده زیر میکروسکوپ انجام می شود.

                                 prostate_biopsy.jpg
                                    

                                قابل دسترس در:www.urologyassociates.com.au/we-treat

-روش سیستوسکوپی
در این روش یک لوله کوچک از طریق سوراخ پیشابراه واردمی شود. این لوله که به نام آندوسکوپ است دارای یک لنزو یک لامپ است و به پزشک اجازه می دهد که سایزغده پروستات و میزان انسداد مجرا که ناشی از بزرگی پروستات است را تشخیص دهد.

چگونه بزرگی خوش خیم پروستات درمان می شود؟

پزشک ممکن است در ابتدا پیشنهاد دهد که بیمار منتظر بماند بدون آنکه درمانی انجام دهد زیرا علائم خفیف ممکن است خود بخود برطرف شوند . اما اگر علائم بدترشوند حتماً باید درمان انجام گیرد .جراحی بعنوان موثرترین روش درمانی برای درمان این بیماری شناخته شده است و اغلب در مردان با علائم شدید و پایدار بکارمی رود . جراحی ازناحیه مجرا یا پیشابراه انجام می شود بدون اینکه جای زخم از خود باقی بگذارد . اما جراحی با عوارضی از قبیل خونریزی ، عفونت و ناتوانی جنسی همراه است اما ریسک ایجاد این عوارض اندک است.

آیا درمان دارویی هم برای بزرگی خوش خیم پروستات تجویز می شود؟

داروی finasteride  که درسال 1992 و داروی dutasteride  که در سال 2001 توسط FDA  تایید شده اند داروهای مورد استفاده برای این بیماری هستند که مانع بزرگی غده پروستات می شوند.
همچنین FDA  داروی terazosin را در سال 1993 ، doxazosin  را در سال 1995، tamsulosin  درسال 1997 و alfuzosin را در سال 2003 در مان بزرگی پروستات تایید کرده است. این 4 دارو باعث شل شدن عضلات صاف، پروستات و گردن مثانه میشود و جریان ادراری را بهبود می بخشد.

منابع:http://www.mdconsult.com
http://kidney.niddk.nih.gov
http://en.wikipedia.org
http://www.patient.co.uk

سرطان پروستات

سرطان پروستات چیست ؟

سرطان پروستات یک تومور بدخیم است که از قسمت خارجی غده پروستات شروع به رشد می کند، بتدریج که بزرگتر می شود به قسمت داخلی غده پروستات و بعد از آن به سایر نقاط بدن منتشر می شود . سرطان پروستات در مراحل اولیه  بدون علامت است، اما بتدریج که رشد می کند باعث فشار بر روی پیشابراه و علائم ادراری می شود.

علامت بوجود آمدن  سرطان پروستات چیست؟

علت اصلی سرطان پروستات نا شناخته  است . اما تعدادی فاکتورهای خطر وجود دارد که شانس ابتلا به این بیماری را  بالا می برد که شامل:
1-افزایش سن : اکثر موارد سرطان پروستات در افراد مسن اتفاق می افتد
2-سابقه خانوادگی و ژنتیک: اگر پدر یا برادر شما در سنین زیر 60 سال  مبتلا به این بیماری شود ، شانس ابتلا به  سرطان پروستات در شما بسیار افزایش می یابد
3-نژاد: این بیماری در تژاد آفریقایی شایع تر از نژاد  آسیایی است .
4-رژیم غذایی: رژیم غذایی که حاوی چربی بالا باشد و مصرف میوه و سبزیجات  در آن کم باشد شانس ابتلا به سرطان پروستات را بالا می برد.
5-تماس با کادمیوم

علائم و نشانه های سرطان پروستات چیست؟

سرطان پروستات ممکن است در مراحل اولیه هیچ علامتی نداشته باشد اما بتدریج که رشد میکند و بر روی پییشابراه فشارمی آورد، باعث ایجاد علائمی می شود به شرح زیر:
- افزایش تعداد نیاز به دفع ادرار بخصوص شبها
- مشکل در دفع ادرار
- درد یا سوزش در حین ادرار
- مشاهده خون در ادرار
- جریان ادراری ضعیف می شود بطوریکه مدت زمان بیشتری طول می کشد تا مثانه تخلیه شود.
- تاخیر در شروع ادرار
- احساس نیاز به دفع ادرار بصورت فوری

در مراحل  اولیه سرطان پروستات بی علامت است ، تنها راه تشخیص این بیماری معاینات منظم و دوره ای است.زمانی که سرطان پروستات به نقاط دیگر بدن گسترش یابد باعث ایجاد علائم دیگری می شود.
شایع ترین  محل برای گسترش سرطان ، استخوانها به خصوص استخوانهای لگن و ستون مهره ها است. در نتیجه گسترش سرطان، استخوانها  دردناک و حساس می شوند .
گاهی اوقات اولین علامت  تشخیص سرطان پروستات درد استخوانی ناشی از گسترش سرطان به این ناحیه است.

چگونه سرطان پروستات تشخیص داده می شود؟

یکی از راههای تشخیص این بیماری معاینه انگشتی از راه مقعد  است که پزشک به کمک آن سطح پروستات را لمس می کند .
راه دیگر تشخیص اندازه گیری آزمایشگاهی سطح PSA یا آنتی ژن اختصاصی  پروستات در خون است زمانی که سطح PSA بالا باشد و معاینه انگشتی نیز غیر نرمال باشد 60 درصد احتمال وجود سرطان پروستات وجود دارد . در مواردی که احتمال وجود سرطان بالاست تستهای تشخیص بیشتری لازم است از جمله نمونه برداری سوزنی از پروستات که با این روش قسمت کوچکی از پروستات  را برداشته و زیر میکروسکوپ بررسی می کند .اگر نتیجه  نمونه برداری از نظر سرطان پروستات مثبت باشد، باید تست های تکنیکی مانندCT   اسکن و MRI جهت بررسی گسترش این بیماری  به سایر نقاط بدن لازم است.

                         10054.jpg
                                   
قابل دسترس در: www.health.nytimes.com/health/guides/disease/pros

چگونه سرطان پروستات درمان می شود؟

درمان اصلی سرطان موضعی پروستات  جراحی و رادیوتراپی است. با کمک جراحی  بخش در گیرغده پروستات بهمراه غدد لنفاوی  ناحیه ای برداشته می شود . در رادیو تراپی  شعاع های اشعه بر ناحیه درگیر تابیده می شود . بعلت اینکه سرطان پروستات به کندی رشد می کند گاهی اوقات اگر بیمار سن بالایی داشته باشد و بیماری در مراحل اولیه باشد ، هیچ درمانی برای بیمار انجام نمی شود و فقط تحت کنترل قرار می گیرد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۵/۳۰
محمدرضا محمودی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی