باب الحوائج

توکل به خدا و توسل به خاندان اهل بیت علیهم السلام مایه نجات بشر است

توکل به خدا و توسل به خاندان اهل بیت علیهم السلام مایه نجات بشر است

باب الحوائج

این وب جهت آشنایی با معارف دینی و سیره ائمه معصومین(ع) و شهداء و ایجاد فرصت برای همه کسانی که تمایل به دانستن مطالب مختلف علمی،پژوهشی،دینی،فرهنگی،اجتماعی،هنری،
تاریخی،سیاسی،طنزو...دارند طراحی گردید لطفاً ازنظرات خود مارا بهره مندنمایید. استفاده از مطالب این وب به شرط ذکر آدرس منبع و اهداء 14صلوات آزاد است.
karbala114.mihanblog.com - hajmahmod33@yahoo.com - 09111495934 - hajmahmod33@gmail.com مدیران وبلاگ : ابواب الحوائج(حضرت ابوالفضل العباس،حضرت علی اصغر،حضرت موسی بن جعفر،حضرت امام جواد)علیهم السلام اجمعین

ازدواج محبوب ترین بنا نزد خداوند

پنجشنبه, ۳ مرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۵۹ ق.ظ



محبوبترین بنا  

بنای مقدس و ارزشمندی است. پناهگاهی است برای نجات از شر شیطان، که "هرکس به آن پناه برد صدای ناله شیطان بلند می شود"1. جای امنی است که می تواند انسان را از شر تیر های وسوسه شیطان حفظ کند. پناه بردن به آن عاملی برای نجات از گمراهی و جهنم است. به طوری که به فرموده پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم بیشترین اهل جهنم انسانهای هستند که به این بنا، پناه نبرده اند2. قرارگاه آرامشی است که نقش مهمی در مصون ماندن از بسیاری از لغزشها داشته و انسان را در رسیدن به کمال، خوشبختی و سعادت یاری می کند. پیامبر اکرم صل الله علیه و آله فرمود:

در اسلام هیچ بنایی ساخته نشد، که نزد خدای عزوجل محبوبتر و ارجمند تر از ازدواج باشد.3

آری ازدواج بنایی مقدس است که در اسلام خیلی به آن سفارش شده است. اسلام حتی ارزش عبادت شخصی که ازدواج کرده را هفتاد برابر شخص مجرد می داند ومی فرماید: شخصی که ازدواج می کند، نصف دین و ایمان خویش را از خطرها و آفتها حفظ نموده است4. چرا که انسان تا زمانی که ازدواج نکند بیش از دیگران دینش در خطر است. زیرا ممکن است غرایز جنسی به ریشه و اساس ایمان وی لطمه  بزند و آن را متزلزل کند. ازدواج، جوانان را از لغزش و انحراف و بی عفتی حفظ می کند و آنها را در مقابل نیمی از چیزهایی که دین را به خطر می اندازد، بیمه می نماید.

رسول اکرم صلی الله علیه وآله نیز ازدواج را سنّت خویش قرار داده و ترک آن را خروج از دایرۀ ولایت نبوی یعنی خروج از اسلام برشمرده 5 و خانه ای که ازدواج در آن صورت پذیرد را بهترین خانه می داند.6

از سوی دیگر، در هر جامعه ای که ازدواج و تشکیل خانواده متزلزل گردیده و از رونق و اعتبار بیفتد، ارزشهای اخلاقی در جامعه رو به سقوط رفته و مقدمه رواج فحشا و منکر در جامعه فراهم می گردد. از این رو، هرگاه دشمنان اسلام بخواهند یک جامعه را متلاشی سازند یکی از گزینه هایی که انتخاب می کند خانواده است. برای همین با کم اهمیت نشان دادن بنای ازدواج و ترویج بی بندوباری و روابط ناسالم خارج از نظام خانواده و چهارچوب اسلام، سعی در اشاعه فحشا در میان جوانان دارند، تا از این طریق زمینه را برای ضربه زدن بر پیکره جامعه اسلامی آماده کنند. از این رو برای مقابله با این  هجوم دشمنان، از سویی باید فرهنگ ازدواج را تسهیل نمود و از سوی دیگر، هر کسی به هر شیوه ای که می تواند بایستی برای این بنای مقدس قدم برداشته، سنگی را از سر راه جوانان بردارد و راه را برای ازدواج آنها هموار نماید.

فراهم نمودن مقدمات ازدواج جوانان نیز، از اعمال صالحی است که پاداش و برکات فراوانی دارد. تا جایی که امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که امکان ازدواج مجردی را فراهم نماید، از کسانی است که در قیامت‏خداوند به آنان نظر لطف می‏کند.

اکنون هر که می خواهد در آن روز بزرگ و هولناک، خداوند مهربان با نظر رحمت به او بنگرد بیاید و با فراهم نمودن مقدمات ازدواج جوانان، خود را بیمه کند. با تامین مسکن، پرداخت وام قرض الحسنه، تهیه جهیزیه و... نه تنها مقدمات ازدواج، که از آن بالاتر و درحقیقت زمینه جلب نظر و رحمت الهی را، می توان مهیا نمود.

اما باید هشیار بود و زیرک. باید بیشترین بهره را بُرد. باید فرصت این کار بزرگ را غنیمت شمرده و آن را جاودانه و همیشگی نمود. باید کاری کرد که این زمینه جلب نظر رحمت حق،  تا سال های سال ماندگار و دائمی شود.

راه این کار هم، وقف است. وقف اکسیر ماندگاری است. خاصیت وقف این است که کار نیک و عمل صالح انسان را تا انتهای تاریخ امتداد می بخشد.

با وقف نمودن بخشی از ملک و دارایی، خانه، زمین و... نه تنها مقدمات ازدواج یک زوج، بلکه می توان زمینه ازدواج جوانان بسیاری را مهیا نمود. مومنی که زرنگ است و می خواهد نظر لطف خداوند مهربان را به سوی خود جلب کند، می تواند خانه ای را وقف سکونت چند سال اول ازدواج جوانان نماید، تا با فراهم شدن مقدمه ازدواج هر زوجی، نظر لطف حق را برای خود خریداری کند.

با زیرکی می توان، ملکی را به نیت ازدواج وقف نمود تا از منافع حاصل از آنان به جوانانی که قصد ازدواج دارند وام قرض الحسنه ازدواج پرداخت گردد. با این کار می توان هم از پاداش قرض الحسنه به افراد زیادی بهره بُرد و هم از پاداش مهیا نمودن مقدمات ازدواج تعداد بی شماری برخوردار شد و هم سرمایه اولیه وقف را در طول سالیان متمادی، افزایش داد.

وقف برای تسهیل امر ازدواج،بنیان گذاری سنت حسنه ای است که کوله بار حسنات واقف را روز به روز پربارتر می کند. از این رو هر کس بتواند برای تسهیل امر ازدواج جوانان وقف کند، علاوه بر پاداش وقف، از فضیلت ایجاد نمودن محبوبترین بنا در نزد خداوند متعال، پاداش حفظ نمودن نصف دین بسیاری از جوانان، و نجات یافتن افراد زیادی از آتش جهنم و همچنین خشمگین نمودن شیطان و خنثی نمودن توطئه های او، برخوردار خواهد شد. از همه مهمتر اینکه، تا موقوفه اش مورد استفاده قرار میگیرد و هر بار که مقدمه ازدواج کسی مهیا می شود، نظر رحمت و لطف حق را برای خود خریداری می کند.

پی نوشت ها:

1- مستدرک الوسائل، ج2، ص 530

2-من لایحضرهد الفقیه، ج 3، ص 251

3- بحارالانوار، ج 103، ص 222

4- مستدرک الوسائل، ج14، ص 154

5- بحارالانوار، ج 10، ص 222

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۵/۰۳
محمدرضا محمودی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی