وهّابیّت از منظر عقل و شرع
1.
دکتر عصام العماد، فارغ التحصیل دانشگاه «الإمام محمّد بن سعود» در ریاض و
شاگرد بن باز (مفتى اعظم سعودى) و امام جماعت و خطیب جمعه یکى از مساجد
بزرگ صنعاء و از مبلّغان وهّابیّت در یمن که کتابى نیز در اثبات کفر و شرک
شیعه تحت عنوان «الصلة بین الإثنى عشریّة وفرق الغلاة» نوشته و به دنبال
تحقیق و بررسى، با فرهنگ نورانى تشیّع آشنا شد و از فرقه وهّابیّت دست کشید
و به مذهب شیعه مشرّف گردید.
وى مىنویسد:
1.
دکتر عصام العماد، فارغ التحصیل دانشگاه «الإمام محمّد بن سعود» در ریاض و
شاگرد بن باز (مفتى اعظم سعودى) و امام جماعت و خطیب جمعه یکى از مساجد
بزرگ صنعاء و از مبلّغان وهّابیّت در یمن که کتابى نیز در اثبات کفر و شرک
شیعه تحت عنوان «الصلة بین الإثنى عشریّة وفرق الغلاة» نوشته و به دنبال
تحقیق و بررسى، با فرهنگ نورانى تشیّع آشنا شد و از فرقه وهّابیّت دست کشید
و به مذهب شیعه مشرّف گردید.
وى مىنویسد:
«وکلَّما نقرأ کتابات
إخواننا الوهّابیّین نزداد یقیناً بأنّ المستقبل للمذهب الاثنى عشرى؛
لأنّهم یتابعون حرکة الانتشار السریعة لهذا المذهب فى وسط الوهّابیّین
وغیرهم من المسلمین»(9)؛ با مطالعه کتابهایى که وهّابیّت در سالهاى اخیر
نوشتهاند، بر یقین ما افزوده مىشود که تنها مذهبِ آینده، همان مذهب شیعه
امامیّه است؛ زیرا آنان دنبال انتشار وگسترش سریع این مذهب در جوامع وهّابى
و سایر مسلمانان مىباشند.
سپس از قول شیخ عبد اللّه الغُنیمان استاد «الجامعه الإسلامیّه» در مدینه منوّره نقل مىکند:
إنّ
الوهّابیّین على یقین بأنّ المذهب (الاثنى عشر) هو الذى سوف یُجذبُ إلیه
کلّ أهلالسنَّة وکلّ الوهّابیّین فى المستقبل القریب(10)؛ وهّابیان به
یقین دریافتهاند، تنها مذهبى که در آینده، اهل سنّت و وهّابیّت را بهسوى
خود جذب خواهد کرد، همان مذهب شیعه امامى است.
2 . آقاى شیخ ربیع بن محمّد، از نویسندگان مشهور سعودى مىنویسد:
وممّا
زاد عجبی من هذا الأمر أنّ إخواناً لنا ومنهم أبناء أحد العلماء الکبار
المشهورین فى مصر، ومنهم طلاّب علم طالما جلسوا معنا فی حلقات العلم، ومنهم
بعضُ الإخوان الذین کنّا نُحْسن الظنَّ بهم؛ سلکوا هذا الدَرْب، وهذا
الاتّجاه الجدید هو (التشیّع)، وبطبیعة الحال أدرکت منذ اللحظة الأولى أنّ
هؤلاء الإخوة کغیرهم فی العالم الإسلامی بهرتهم أضواء الثورة
الإیرانیّة(2)؛ آن چه باعث فزونى شگفتى من گردیده، این است که گروهى از
برادران وهّابى ما که برخى از فرزندان شخصیّتهاى علمى در مصر هستند و برخى
از دانشجویانى هستند که مدّتها در جلسات علمى ما شرکت مىجستند و برخى
از برادرانى که ما به آنان خوشبین بودیم، اخیرا به سراغ مکتب تشیّع
رفتهاند.
و چیزى که در همان آغاز توجه ما به خود جلب کرد این بود که تمامى اینها، تحت تأثیر درخشش نور انقلاب اسلامى ایران قرار گرفتهاند.
3 . شیخ محمّد مَغراوى نویسنده مشهور وهّابى مىگوید:
بعد
انتشار المذهب الإثنى عشری فی مشرق العالم الإسلامی، فخفت على الشباب فی
بلاد المغرب ... (11)؛ باگسترش مذهب تشیّع در میان جوانهاى مشرق زمین، بیم
آن را دارم که این فرهنگ در میان جوانهاى مغرب زمین نیز گسترده شود.
4 . دکتر ناصر قفارى استاد دانشگاههاى مدینه مىنویسد:
وقد
تشیّع بسبب الجهود التى یبذلها شیوخ الإثنى عشریّة من شباب المسلمین، ومن
یطالع کتاب عنوان المجد فى تاریخ البصرة ونجد یَهُولُه الأمر حیث یجدُ
قبائل بأکملها قد تشیّعت(12)؛ اخیرا تعداد زیادى از اهل سنّت به مذهب شیعه
گرویدهاند و اگر کسى کتاب «عنوان المجد فى تاریخ البصرة ونجد» را مطالعه
کند به وحشت مىافتد که چگونه برخى از قبایل عربى به صورت کامل، مذهب شیعه
را پذیرفتهاند.
5 . شیخ مَجْدى محمّد على محمّد، نویسنده برجسته وهّابى سخن جالبى دارد.او مىگوید:
جاءنی
شابّ من أهل السنّة حیران، وسبب حیرته أنّه قدامتدّت إلیه أیدى الشیعة ...
حتّى ظنّ المسکین أنّهم ملائکة الرحمة وفرسان الحقّ(13)؛ یکى از جوانهاى
اهل سنّت حیرت زده نزد من آمد وقتى که علّت حیرت او را جویا شدم، دریافتم
که دست یکى از شیعیان به وى رسیده است و این جوان سنّى تصوّر کرده است که
شیعیان ملائکه رحمت و شیر بیشه حقّ مىباشند.
نگاه اجمالى به محتویات کتاب
با
توفیقات الهى و عنایت حضرت ولى عصر ـ ارواحنا فداه ـ ما در این کتاب تلاش
کردیم حقایقى از مبانى فکرى و اعتقادى فرقه وهابیت را از منابع معتبر
تاریخى بررسى نموده و عملکرد آنان را در طول تاریخ که برخواسته از تفکر
انحرافى آنها است، در هفت فصل به نمایش بگذاریم.
فصل اول: وهّابیّت عامل تفرقه میان امّتها؛
فصل دوم: ریشههاى تاریخى وهّابیّت؛
فصل سوم: کارنامه عملى وهابیت؛
فصل چهارم: وهّابیّت و خداشناسى؛
فصل پنجم: وهّابیّت و تکفیر مسلمانان؛
فصل ششم: وهّابیّت واتهام بدعت به مسلمانان؛
فصل هفتم: حرمت توسّل به پیامبران و اولیاء،
و در جلد دوم کتاب نیز به پاسخ دیگر شبهات اساسى وهابیت خواهیم پرداخت، مانند:
شبهات وهابیت در توسل به اولیاى الهى؛
زیارت قبور اهل بیت عصمت و طهارت علیهمالسلام ؛
بناى بر قبور و ساختن حرم ائمه علیهمالسلام ؛
درخواست شفاعت از شفاعت گران الهى؛
مقامات معنوى اولیاى الهى؛
بزرگداشت مراسم ولادت مردان خدا؛
عزادارى امام حسین علیهالسلام و دیگر اولیاى الهى و... .
دکتر سید محمد حسینى قزوینى
مؤسسه تحقیقاتى حضرت ولى عصر (عج)
___________________________________________
(1) منهاج السنّة، ج 1، ص 23.
(2) همان، ص 25.
(3) همان، ص 26.
(4) تبدید الظلام، ص 222.
(5) وجاء دور المجوس، ص 357.
(6) همان، ص 374.
(7) اصول مذهب الشیعة الإمامیّه، ج 3، ص 1392.
(8) روزنامه عکاظ، به تاریخ 11/9/81 به نقل از: مجلّه میقات، شماره 43، ص 198.
(9) المنهج الجدید والصحیح فى الحوار مع الوهّابیّین، ص 178.
91) همان.
(10) الشیعة الإمامیّة فى میزان الإسلام، ص 5.
(11) من سبَّ الصحابة ومعاویة فأُمّه هاویة، ص 4.
(12) أُصول مذهب الشیعة الإمامیّة الاثنى عشریّه، ج 1، ص 9.
(13) انتصار الحق، ص 14 و 11.