با امام کاظم علیه السلام در سایه قرآن
با امام کاظم علیه السلام در سایه قرآن
در دین شریف اسلام در مورد جمیع مسائل زندگی انسان، حتی ریزترین آنها، دستورالعملهایی ذکر شده است تا مبادا انسان نسبت به مسئله ای بی پاسخ و یا بدون راه بماند. اهل بیت علیهم السلام که قرآن ناطق هستند، مبیّن احکام و آداب دین اسلام میباشند. امام کاظم علیه السلام در باب آداب قرآن سخنان گهرباری فرمودهاند که در اینجا به ذکر پاره ای از آنان میپردازیم.
آداب تلاوت
1- صدای زیبا و حزنآور
عالم بزرگوار شیخ مفید (ره) مینویسد: «آن حضرت دانشمندترین مردم زمانهاش بود و بیش از همه حافظ کتاب الهی و خوش صداترین آنان در قرائت قرآن بود. هنگام قرائت، آهسته و حزنآور میخواند و میگریست و شنوندگان هم گریه میکردند، اهل مدینه او را «زین المجتهدین» نامیدند. (1)
در روایتی دیگر آمده است: «و کانت قراته حزنا»؛ قرائت آن حضرت حزنآور بود. (2)
امام کاظم علیه السلام به ابرهه مسیحی فرمود: با کتاب خودت چقدر آشنایی؟ پاسخ داد: به متن و تاویل آن آگاهم. هشام میگوید: حضرت کاظم علیه السلام شروع کرد به قرائت انجیل، آنگاه ابرهه گفت: حضرت مسیح این چنین میخواند و جز او هیچ کسی چنین نخوانده است و از پنجاه سال پیش تا کنون در جستجوی چنین شخصیتی بودم. و دراین هنگام، ابرهه توسط امام مسلمان شد. (3)
2- ترتیل
ترتیل یعنی حروف کاملاً ادا و بیان شده و وقوف رعایت گردد. حضرت کاظم علیه السلام میفرماید: از پیامبراکرم صلی الله علیه و آله درباره معنای «و رتل القرآن ترتیلا»( مزمل/ 4) پرسیدند، در پاسخ فرمود: «بینه تبیانا ولا تنثره نثرالرهل و لاتهذه هذا الشعر، قفوا عند عجائبه و حرکوا به القلوب و لا یکون هم احدکم آخرالسورة» (4) ؛ قرآن را واضح و کاملا روشن بیان کن و حروفش را مانند رمل و شنهایی که باد یکباره میپاشد بر روی هم نریز و آن را مانند شعرخوانی پشت سر هم و با شتاب مخوان، وقتی به شگفتیهای قرآن رسیدی؛ بایستید و دلها را با آن تکان دهید و همت و نظر شما رسیدن به آخر سوره نباشد، ( یعنی به کیفیت بپردازید نه به کمیت). (5)
فرمود: ای حفص! هر کس از دوستان و شیعیان ما بمیرد و قرآن را خوب نداند، در عالم برزخ آموزش داده میشود تا خدا به واسطه آن درجه و مقامش را بالا ببرد زیرا درجات بهشت به قدر آیههای قرآن کریم است. به قاری گفته میشود: بخوان و بالا برو پس او میخواند و بالا میرود
ارج نهادن به حاملان قرآن
آن حضرت در حدیثی از جد بزرگوارش نقل میفرماید: خدای تعالی بخشنده است و جود و بخشش را دوست دارد و کارهای عالی را دوست میدارد و از کارهای پست ناخرسند است. بزرگداشت سه گروه از احترام به جلال الهی است:
الف- ریش سفید مسلمان.
ب- امام عادل.
ج- آن کسی که حامل و تسلیم قرآن کریم است، به گونهای که نه اهل غُلو است و نه از بار تکالیفش شانه خالی میکند.(6)
اهدای ثواب قرائت به معصوم
علی بن مغیره به امام کاظم علیه السلام میگوید: پدرم از جد شما پرسید: آیا رواست شبی یک ختم قرآن بخوانم؟
جد شما فرمود: هر شب. دوباره پرسید: آیا در ماه رمضان هم؟ جدّ شما فرمود: در ماه رمضان نیز.
و برنامه پدرم این بود که در ماه رمضان چهل بار قرآن را ختم میکرد؛ و من نیز بیشتر از پدرم قرآن میخوانم و گاهی کمتر از پدرم، کم و زیادیش بستگی دارد به اندازه فرصت و فراغت و یا کار و سرگرمی و نشاط و بیماریم و هنگام عید فطر، قرآنهایی که را که خواندهام، یک ختمش را برای رسول اکرم صلی الله علیه وآله، یکی برای علی علیه السلام، یکی برای فاطمه علیه السلام و همچنین برای هر کدام از امامان هدیه میکنم. و از هنگامی که خدا این بینش و حال را به من عنایت کرده است و در سلک پیروان شما قرار گرفتهام، ثواب یک ختم را نیز به شما هدیه میکنم. آیا برای خودم نیز پاداشی هست؟ حضرت فرمود: پاداش تو آن است که در قیامت با آنها هستی، گفتم اللهاکبر، آیا چنین اجری دارم؟ حضرت سه بار فرمود: بله. (7)
شیعه و قرائت قرآن
حضرت کاظم علیه السلام به مردی فرمود: آیا دوست داری در دنیا بمانی؟ پاسخ داد: بله. امام پرسید: برای چه؟ گفت: به خاطر قرائت «قل هو الله احد»، آنگاه حضرت سکوت کرد و پس از زمانی فرمود: ای حفص! هر کس از دوستان و شیعیان ما بمیرد و قرآن را خوب نداند، در عالم برزخ آموزش داده میشود تا خدا به واسطه آن درجه و مقامش را بالا ببرد زیرا درجات بهشت به قدر آیههای قرآن کریم است. به قاری گفته میشود: بخوان و بالا برو پس او میخواند و بالا میرود.
حفص گوید: در عمرم کسی را که بیشتر از امام کاظم علیه السلام خدا ترس و به رحمت حق امیدوار باشد ندیدم و قرآن خواندنش همراه با حزن بود و گویا هنگام قرائت به شخصی خطاب میکند. (8)
پرهیز از بحثهای بی فایده
همچنان که امروزه، پرداختن به طرح و حل بسیاری از معماهای قرآنی، وقت گیر، کم فایده و مایه غفلت از اهداف اصلی قرآن کریم است، در گذشته نیز مباحثی چون مخلوق بودن یا قدیم بودن قرآن، به صورت مشکلی جنجالی درآمده بود و مایه درگیری و خونریزی ها و اتلاف وقت و... میشد. هنگامی که به امام کاظم علیه السلام گفته شد که مردم در باره بعضی مسائل قرآن اختلاف دارند تا آنجا که برخی قرآن را مخلوق و بعضی غیر مخلوق میدانند، فرمود: من آنچه را آنان میگویند، نمیگویم ولی میگویم:« انه کلام الله» قرآن سخن خداست. (9)
امام کاظم علیه السلام به ابرهه مسیحی فرمود: با کتاب خودت چقدر آشنایی؟ پاسخ داد: به متن و تاویل آن آگاهم. هشام میگوید: حضرت کاظم علیه السلام شروع کرد به قرائت انجیل، آنگاه ابرهه گفت: حضرت مسیح این چنین میخواند و جز او هیچ کسی چنین نخوانده است و از پنجاه سال پیش تا کنون در جستجوی چنین شخصیتی بودم. و دراین هنگام، ابرهه توسط امام مسلمان شد
این روش و منش باید سرمشق امروز و همیشه ما باشد، که از مباحث نظری بی فایده و مشکلآفرین بپرهیزیم.
عنایت به تفسیر قرآن
سزاوار است که قاری به معنی و تفسیر هم توجه نماید، در فرمایشات امام کاظم علیه السلام مواردی از تفسیر آیات بیان شده است، مثلا « توبه نصوح» در آیه «یا ایها الذین آمنوا توبوا الی الله توبة نصوحا» (تحریم/77) را چنین تفسیرمیفرماید:
بنده به درگاه خدا توبه میکند و دیگر برنمیگردد و توبه نمیشکند و به راستی که محبوبترین بندگان خدا در پیشگاه حق، فریب خوردگان توبه کنندهاند. (10)
تفسیر واژههای مشکل
امام کاظم علیه السلام در تفسیر «الذین هم عن صلاتهم ساهون» (ماعون/5)، «سهو» در نماز را تضییع نماز میداند. (11) و یا در تفسیر «الله الصمد» (توحید/ 2) میفرماید: « الصمد الذی لا جوف له» (12)؛ صمد کسی است که تو خالی نیست.
بدیهی است که اجسام همه تو خالی و دارای هسته مرکزی و پروتون هستند، و طبق این تفسیر صمد یعنی غیرمادی و غیر جسم.
ثواب تلاوت
در سخنان امام کاظم علیه السلام ثواب و آثار تلاوت بسیاری از آیهها و سورهها بیان شده که نمونههایی را مرور میکنیم:
1- هر گاه از چیزی ترسیدی صد آیه از هر جای قرآن که خواستی، بخوان، آنگاه سه بار بگو: اللهم اکشف عنی البلاء. (13)
2- نسیم رحمت الهی در هر روز جمعه هزار بار میوزد، و به هر بندهای هر چه از خدا بخواهد میدهد پس هر که بعد از عصر جمعه صد بار سوره قدر را بخواند، خداوند آن هزار رحمت و همانند آن را به او میبخشد. (14)
پی نوشت ها :
1- ارشاد مفید، ص 235؛ بحارالانوار، ج 48، ص 102.
2- کافی، ج 2، ص606، به نقل از مسند الامام الکاظم علیه السلام، ج 2، ص 11.
3- بحارالانوار، ج 48، ص 104.
4- بحارالانوار، ج76، ص63؛ مسند الامام الکاظم علیه السلام، ج 2، ص 44.
5- مسند الامام الکاظم علیه السلام، ص 44؛ نقل از بحارالانوار، ج 92، ص 215.
6- بحارالانوار، ج 92، ص 184.
7- کافی، ج 2، ص 418؛ مسند الامام الکاظم علیه السلام، ج 2، ص 98.
8- همان، ص606.
9- توحید صدوق، ص 224؛ مسند الامام الکاظم علیه السلام، ج 2، ص7.
10- تفسیر نورالثقلین، ج 5، ص 374؛ مسند الامام الکاظم علیه السلام، ج 2، ص 42، با اندکی تفاوت.
11- مسند الامام الکاظم علیه السلام، ج 2، ص47.
12- مسند الامام الکاظم علیه السلام، ج 2، ص 48.
13- مناقب ابن شهرآشوب، ج 1، ص559، نقل از مسند الامام الکاظم علیه السلام، ص 41.
14- ثواب الاعمال، ص157، نقل از مسند الامام الکاظم علیه السلام، ج 2، ص 11.
بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان
منابع :سایت حوزه. سایت سبطین.