باب الحوائج

توکل به خدا و توسل به خاندان اهل بیت علیهم السلام مایه نجات بشر است

توکل به خدا و توسل به خاندان اهل بیت علیهم السلام مایه نجات بشر است

باب الحوائج

این وب جهت آشنایی با معارف دینی و سیره ائمه معصومین(ع) و شهداء و ایجاد فرصت برای همه کسانی که تمایل به دانستن مطالب مختلف علمی،پژوهشی،دینی،فرهنگی،اجتماعی،هنری،
تاریخی،سیاسی،طنزو...دارند طراحی گردید لطفاً ازنظرات خود مارا بهره مندنمایید. استفاده از مطالب این وب به شرط ذکر آدرس منبع و اهداء 14صلوات آزاد است.
karbala114.mihanblog.com - hajmahmod33@yahoo.com - 09111495934 - hajmahmod33@gmail.com مدیران وبلاگ : ابواب الحوائج(حضرت ابوالفضل العباس،حضرت علی اصغر،حضرت موسی بن جعفر،حضرت امام جواد)علیهم السلام اجمعین

احکام فقهیِ سفرِ زیارتی عتبات8

سه شنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۲، ۰۹:۳۸ ب.ظ

نذر و وقف

یکی از سنت های پسندیده مسلمانان ، نذر اعمالی است برای معصومین ( علیهم السلام ) یا اموالی برای آنان و همچنین وقف ملک یا مالی برای آنان و این سنت حسنه همچنان رواج دارد و از آنجا که برخی از زائران گاهی برای عمل به نذر خود یا صرف منافع موقوفات ، راهی آن دیار می شوند ، توجه به برخی از احکام نذر و وقف که ارتباطی با آن پیشوایان پاک و حرم های مطهّر آنان و امور مربوط به ایشان دارد ، مفید خواهد بود :

1 . در نذر باید صیغه خوانده شود و لازم نیست آن را به عربی بخواند ؛ پس اگر بگوید : « اگر مریض من خوب شود برای خدا بر عهده من است که ده هزار تومان به حرم امام حسین ( علیه السلام ) بدهم » نذر او صحیح است و باید مطابق آن عمل کند ، بنابراین اگر صیغه نذر نخوانده باشد ، عمل به آن واجب نیست . ( 2 )

2 . انسان کاری را می تواند نذر کند که انجام دادن آن

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . استفتاء

2 . توضیح المسائل ، م2641           

برایش ممکن باشد ؛ بنابراین کسی که نمی تواند پیاده به نجف یا کربلا برود ، اگر نذر کند پیاده برود ، نذر او صحیح نیست . ( 1 )

3 . اگر انسان نذر کند کاری را انجام دهد ، باید همان طور که نذر کرده عمل کند ، پس اگر نذر کند روز اوّل ماه به زیارت برود ، چنانچه روز قبل یا بعد از آن برود ، کفایت نمی کند و به نذر عمل نشده است . ( 2 )

4 . اگر نذر کند که به زیارت یکی از امامان ( علیهم السلام ) برود ، چنانچه به زیارت امام دیگر برود کافی نیست و چنانچه به واسطه عذر نتواند آن امام را زیارت کند ، چیزی بر او نیست بنابراین اگر نذر کرده باشد به زیارت یکی از امامان مدفون در آن کشور یا یکی از امامزاده یا اماکن مقدس برود و به جهت ناامنی و عذری دیگر نتواند برود چیزی بر او واجب نیست . ( 3 )

5 . کسی که نذر کرده به زیارت برود و غسل زیارت و نماز آن را نذر نکرده ، لازم نیست ، غسل و نماز را انجام دهد . ( 4 )

6 . اگر برای حرم یکی از امامان ( علیهم السلام ) یا امامزادگان چیزی

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . توضیح المسائل ، م2647

2 . توضیح المسائل ، م2651

3 . توضیح المسائل ، م 2660

4 . همان ، م 2661                       

نذر کند ، باید آن را به مصارف حرم برساند ؛ از قبیل فرش و پرده و روشنایی امّا اگر نتواند به این مصارف برساند ، به افراد مسؤول یا عالمان متعهد مراجعه کند تا به مصارف شرعی آن برسد . ( 1 )

7 . اگر چیزی را نذر خود امام ( علیه السلام ) یا امامزاده کند ، چنانچه مصرف معینی را قصد کرده باید به همان مصرف برساند و اگر مصرف معینی را قصد نکرده ، باید به فقیران و زائران بدهد یا مسجد و مانند آن بسازد و ثواب آن را به امام هدیه کند . ( 2 )

8 . اگر چیزی را به حرم امامان ( علیهم السلام ) یا امامزادگان وقف کرده باشد ، منافع آن صرف در تعمیر و نور و خدمت کاران حرم و نگهبانان و سایر امور مربوط به حرم می شود . ( 3 )

9 . اگر چیزی را برای سیدالشهدا ( علیه السلام ) وقف کرده باشند ، صرف در عزاداری آن حضرت ؛ مانند مزدِ قاری و مداح و آنچه در مجلس عزای امام حسین ( علیه السلام ) متعارف است می شود . ( 4 )

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . همان ، م 2662

2 . همان ، م 2663

3 . تحریر الوسیله ، ج2 ، ص74 ، کتاب الوقف ، م 57

4 . تحریر الوسیله ، ج2 ، ص74 ، کتاب الوقف ، م 58

تربت امام حسین ( علیه السلام )

به پاس فداکاری امام حسین ( علیه السلام ) و شهادت ایشان در راه احیای دین ، آثار و احکام خاصی برای خاک قبر ( 1 ) آن امام قرار داده شده است :

1 - در حال نماز سجده بر تربت امام حسین ( علیه السلام ) مستحب است و سبب افزایش ثواب نماز می باشد . ( 2 )

2 - خوردن هر نوع خاکی حرام است به جز تربت حسینی که خوردن اندکی از آن به نیّت شفا گرفتن جایز است . ( 3 )

3 - برآوردن کام نوزادان با تربت حسینی مستحب است . ( 4 )

4 - حفظ احترام آن لازم است و هرگونه بی احترامی به آن حرام می باشد ، از جمله :

* نجس کردن آن جایز نیست .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . در روایتی از امام صادق ( علیه السلام ) آمده است که اگر تا یک میل ( 1800 متر ) اطراف قبر آن حضرت خاک بردارند ، احکام تربت امام حسین ( علیه السلام ) را دارد .

2 . العروة الوثقی ، ج 1 ، فی مسجد الجبهه ، ص 646 ، م 26 - توضیح المسائل ، م 1083 .

3 . توضیح المسائل ، م 2628 .

4 . تحریرالوسیله ، ج2 ، ص 310 ، م 2 .

* انداختن آن در جایی که بی احترامی باشد حرام است .

* اگر در جایی که بی احترامی باشد بیفتد باید آن را بیرون آورند ، حتّی اگر در چاهی باشد و بیرون آوردن تربت ممکن نباشد ، در صورت امکان باید چاه را تعطیل کنند .

5 - مستحب است ، هنگام دفن میت مقداری تربت همراه او گذاشته شود و با حنوط ( 1 ) او نیز مخلوط کنند .

6 - کالایی که به جایی می فرستند مستحب است مقداری تربت هم همراه آن بگذارند ، مثلا جهیزیه دختر .

7 - بوییدن و بوسیدن تربت امام حسین ( علیه السلام ) و بر چشم مالیدن مستحب است ، و حتی دست کشیدن بر آن و بر سایر اعضای بدن مالیدن نیز ثواب دارد . ( 2 )

 

از این مسائل بر می آید که مستحب است تمام زندگی همراه با تربت حسینی باشد ، آغاز و ادامه و پایان .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . حنوط : مقداری کافور که بر جاهای سجده میت می گذارند : بر پیشانی ، کف دستها ، سر زانوها و نوک انگشتان بزرگ پاها .

2 . برای توضیح بیشتر می توانید به کتاب فرهنگ عاشورا ، ص119 مراجعه کنید .

تسبیح تربت

ذکر گفتن با تسبیحی که از تربت امام حسین ( علیه السلام ) ساخته شده باشد و حتی همراه داشتن آن مستحب است ، حال که سخن از تسبیح تربت به میان آمد ، بجاست تاریخچه مختصر آن نیز گفته شود :

پس از آنکه پیامبر اسلام ( صلّی الله علیه وآله ) ذکرهای معروف را به دخترشان حصرت زهرا ( علیها السلام ) آموختند ، ایشان برای شمارش آن ذکرها ، تسبیحی از نخ پشمین ساختند که به آن گره های متعدد زده بودند ، پس از شهادت حضرت حمزه سید الشهداء ( علیه السلام ) در غزوه احد ، حضرت زهرا ( علیها السلام ) از تربت ایشان تسبیحی ساخته و به نخ کرده بودند و با آن تسبیحات را می گفتند ، مردم نیز پس از آن همین گونه عمل کردند ، چون امام حسین ( علیه السلام ) در کربلا به شهادت رسید ، به خاطر فضیلت تربت او ، این کار درباره تربت قبر آن امام شهید انجام گرفت . امام صادق ( علیه السلام ) فرمود : من کان معه سبحة من طین قبر الحسین ( علیه السلام ) کتب مسبّحاً و ان لم یسبّح بها . ( 1 )

هرکه تسبیحی از تربت قبر حسین ( علیه السلام ) داشته باشد ، تسبیحگوی نوشته می شود ، هر چند با آن تسبیح نگوید .

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . بحار الانوار ، ج 83 ، ص 332 .

آب فرات

فرات رودخانه عظیمی است که حادثه عظیم کربلا در نزدیکی آن اتفاق افتاده است و یادآور تشنگی ابا عبدالله الحسین ( علیه السلام ) و یاران ایشان در روز عاشور است .

مطابق آنچه در روایات آمده ، آب این رودخانه دارای فضیلت و برکت بسیاری است ( 1 ) به چند نمونه از احکام فقهی مربوط به این آب اشاره می شود :

1 . نوشیدن در هر حال و برای شفا یافتن از بیماری مستحب است و اثر دارد . ( 2 )

2 . مستحب است کام نوزاد را با آب فرات و تربت سیدالشهدا ( علیه السلام ) بردارند . ( 3 )

3 . مستحب است غسل زیارت قبور معصومین ( علیهم السلام ) در صورت امکان با آب فرات باشد . ( 4 )

والحمد لله اوّلا وآخراً

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . سفینة البحار ، ج7 ، ص49

2 . سراج الشیعه فی آداب الشریعة ، ص36 در آداب خوردن و آشامیدن .

3 . تحریر الوسیلة ، ج2 ، ص310 ، م 2

4 . سراج الشیعه فی آداب الشریعه ، ص241 ، در آداب زیارت .


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۹/۲۶
محمدرضا محمودی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی