باب الحوائج

توکل به خدا و توسل به خاندان اهل بیت علیهم السلام مایه نجات بشر است

توکل به خدا و توسل به خاندان اهل بیت علیهم السلام مایه نجات بشر است

باب الحوائج

این وب جهت آشنایی با معارف دینی و سیره ائمه معصومین(ع) و شهداء و ایجاد فرصت برای همه کسانی که تمایل به دانستن مطالب مختلف علمی،پژوهشی،دینی،فرهنگی،اجتماعی،هنری،
تاریخی،سیاسی،طنزو...دارند طراحی گردید لطفاً ازنظرات خود مارا بهره مندنمایید. استفاده از مطالب این وب به شرط ذکر آدرس منبع و اهداء 14صلوات آزاد است.
karbala114.mihanblog.com - hajmahmod33@yahoo.com - 09111495934 - hajmahmod33@gmail.com مدیران وبلاگ : ابواب الحوائج(حضرت ابوالفضل العباس،حضرت علی اصغر،حضرت موسی بن جعفر،حضرت امام جواد)علیهم السلام اجمعین

احکام فقهیِ سفرِ زیارتی عتبات6

سه شنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۲، ۰۸:۲۹ ب.ظ

اوقات مخصوص زیارت امیرالمؤمنین علی ( علیه السلام )

1 . روز تولد ایشان ( 13 رجب ) .

2 . شب و روز عید غدیر . ( 18 ذی حجه )

3 . روز نزول سوره « هل اتی » ( 25 ذی حجه ) .

4 . شب و روز مبعث پیامبر ( صلّی الله علیه وآله ) ( 27 رجب ) .

5 . روز 21 ماه رمضان .

6 . شب اول ربیع الاول ، شبی که حضرت علی ( علیه السلام ) در بستر پیامبر ( صلّی الله علیه وآله ) خوابیدند .

7 . روز غزوه بدر ، ( 17 ماه رمضان ) .

8 . روز فداکاری ایشان در غزوه احد ، ( 17 شوال ) .

9 . روز فتح خیبر .

10 . روزی که بر دوش پیامبر ( صلّی الله علیه وآله ) بالا رفت و بت ها را شکست ( 20 رمضان ) .

11 . روز فتح بصره ( نیمه جمادی الاولی ) .

12 . روزی که خورشید به احترام ایشان برگشت ( ردّ شمس ، 17 شوال ) .

13 . روزی که از طرف پیامبر ( صلّی الله علیه وآله ) مأمور ابلاغ آیه برائت شد ( اول ذی حجه ) .

14 . روزی که به امر خدا و ابلاغ پیامبر خدا ( صلّی الله علیه وآله ) درِ خانه های دیگران به مسجد پیامبر ( صلّی الله علیه وآله ) بسته و در خانه حضرت باز گذاشته شد ( روز عرفه ) .

15 . روزی که آن حضرت انگشتری خویش را در حال نماز به فقیر داد که همان روز مباهله است و از دو جهت خصوصیت دارد ( 24 ذی حجه ) .

16 . روزی که با حضرت زهرا ( علیها السلام ) ازدواج کرد ( 21 محرم ) .

17 . آغاز خلافت ایشان ؛ یعنی روز وفات پیامبر خدا ( صلّی الله علیه وآله ) ( 28 صفر ) .

18 . روزی که مردم برای خلافت ظاهری با حضرت بیعت کردند ( 18 یا 25 ذی حجه )

19 . روز اوّل فروردین ( نوروز ) که روز بیعت با ایشان ، با این روز مصادف بوده است . ( 1 )

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . بحارالأنوار ، ج97 ، باب زیاراته ـ صلوات الله علیه ـ المختصه بالأیام و اللیالی ، ص354                  

اوقات مخصوص زیارت امام حسین ( علیه السلام )

1 . شب و روز جمعه .

2 . روزهای اوّل ، وسط و آخر ماه قمری .

3 . روز عاشورا .

4 . اوّل و نیمه ماه رجب .

5 . سوم شعبان ( سالروز ولادت آن حضرت ) .

6 . شب نیمه شعبان .

7 . در تمام روزهای ماه رمضان به ویژه در دهه آخر آن ماه .

8 . شبهای قدر .

9 . عید فطر .

10 . روز عرفه .

11 . عید قربان .

12 . روز مباهله ( 24 ذی حجه ) ( 1 )

زیارت قبور

از جمله کارهای مستحب ، زیارتِ قبور اولیا ، شهدا ، صالحان و مؤمنان است . زائران عتبات عراق ، افزون بر زیارت امامان ( علیهم السلام ) ، قبور بسیاری از امام زادگان و راویان و شهدا و علما

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . کامل الزیارات ، باب 70 تا 74 ، ص186 تا 201 و بحارالأنوار ، ج98 ، باب 12 تا 14 ، ص85 تا 104

و مؤمنان را نیز زیارت خواهند کرد و به زیارت یکی از قبرستان های مهم جهان اسلام یعنی وادی السلام در نجف خواهند رفت ، که در آنجا اولیا ، علما ، شهدا و بزرگانی از اهل ایمان آرمیده اند . بی مناسبت نیست که برخی از آداب زیارت قبور مؤمنان را یادآور شویم :

1 . در طول هفته ، روزهای دوشنبه ، پنجشنبه و صبح شنبه ، ثواب بیشتری دارد .

2 . هنگام زیارت اهل قبور نیز این امور مستحب است :

* رو به قبله نشستن و گذاشتن دست بر قبر .

* خواندن هفت مرتبه سوره قدر (  إِنّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ . . . ) .

* خواندن سوره حمد و ناس و فلق و آیة الکرسی ، هر کدام سه مرتبه و سوره « یس » .

* سلام دادن بر اهل قبور و دعا کردن برای آنان و در روایت است که امام صادق ( علیه السلام ) فرمود : اینگونه سلام دهید :

« السَّلامُ عَلَی أَهْلِ الدِّیَارِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُوْمِناتِ وَالْمُسْلِمِینَ الْمُسْلِماتِ ، أَنْتُمْ لَنَا فَرَطٌ وَاِنّا بِکُمْ إِنْ شَاءَ اللهُ لاحِقُونَ » . ( 1 )

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . بحارالأنوار ، ج99 ، کتاب المزار ، باب زیارة المؤمنین و آدابها ، ص295 ؛ کامل الزیارات ، باب فضل زیارة المؤمنین و کیف یزارون ، ص333           

احکام عزاداری

گریستن در عزای معصومین ( علیهم السلام ) و گریاندن دیگران و بر پایی مجالس سوگواری اهل بیت ؛ از جمله کارهای مستحب مؤکد و از افضل کارها و دارای ثواب بسیاری است ولی از آنجا که برخی افراد گاهی در عزاداری دچار افراط یا تفریط می شوند ، توجه به چند شرط از شرایط عزاداری لازم است :

1 . آنچه خوانده می شود ؛ مشتمل بر مطالب دروغ و باطل نباشد .

2 . همراه با کار حرام ؛ مثلاً موسیقی لهوی نباشد .

3 . همراه با مطالبی که وهن مذهب یا تنقیص و تحقیر معصومین ( علیهم السلام ) است نباشد .

4 . موجب اضرار به نفس ( ضرر قابل توجه ) نباشد .

5 . سبب ترک واجب نباشد ، که گاهی سبب ترک نماز یا قضا شدن آن می شود . ( 1 )

س : نظر مبارک خود را در مورد خواندن وعاهای کمیل ، ندبه ، سمات ، زیارت عاشورا و جامعه ، عزاداری حضرت امام

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . استفتائاتِ امام خمینی ، ج3 ، ص579 . ترجمه اجوبة الاستفتائات ، ص222 و 223

حسین ( علیه السلام ) ( از قبیل روضه خوانی ، سینه زنی و غیره ) مرقوم فرمایید تا رفع ابهام و شبهه از دسائس مغرضین شود و نیز شیعیان راستین اغفال نشوند ؟

امام خمینی ( قدس سره ) : ج ) خواندن ادعیه مأثوره و عزاداری برای حضرت سید الشهداء ( علیه السلام ) از افضل قُرُبات و آدم ساز است . ( 1 )

س : لطفاً نظر خود را در مورد تعزیه ای که با شرایط ذیل خوانده می شود و مرسوم محلّ می باشد ، مرقوم فرمائید تا به آن عمل شود ؟

1 - از طبل و شیپور و سائر ادوات طرب انگیز هیچ گونه استفاده نمی شود .

2 - تعزیه را با صدای ساده که غنا به آن گفته نمی شود می خوانند .

3 - اجتماع مرد و زن به صورتی است که زنها و مردها جداگانه و با فاصله پنجاه متر از هم می نشینند .

4 - کسی که نسخه زنانه را می خواند فقط عبا به دوش دارد و یک دستمال سیاه به سر می پیچد .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . استفتائات امام خمینی ، ج 3 ، ص 582 ، س 39 .

5 - اشعار معمولی به زبان محلّی ( که در اغلب مجالس مرسوم است ) خوانده می شود .

6 - مزاحم وقت نماز و روضه خوانی و مانع وعظ نیست وخواننده هم اهل محل است .

امام خمینی ( قدس سره ) : ج ) باخصوصیّات مذکوره اشکالی ندارد . ( 1 )

س - در بعضی از هیئت های مذهبی ، مصیبت های خوانده می شود که مستند به مقتل معتبری نیست و از هیچ عالم یا مرجعی هم شنیده نشده است و هنگامی که از خواننده مصیبت از منبع آن سؤال می شود ، پاسخ می دهند که اهل بیت : اینگونه به ما فهمانده اند و یا ما را راهنمایی کرده اند و واقعه کربلا فقط در مقاتل نیست و منبع آن هم فقط به گفته های علما نمی باشد بلکه گاهی بعضی از امور برای مدّاح یا خطیب حسینی از راه الهام و مکاشفه مکشوف می شود ، سؤال من این است که آیا نقل وقایع از این طریق صحیح است یا خیر ؟ و در صورتی که صحیح نباشد ، تکلیف شنوندگان چیست ؟

آیة الله خامنه ای : ج ) نقل مطالب به صورت

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . استفتائات امام خمینی ، ج 3 ، ص 579 ، س 32 .

مزبور بدون اینکه مستند به روایتی باشد و یا در تاریخ ثابت شده باشد وجه شرعی ندارد مگر آنکه نقل آن به عنوان بیان حال به حسب برداشت متکلّم بوده و علم به خلاف بودن آن نداشته باشد و تکلیف شنوندگان نهی از منکر است به شرطی که موضوع و شرایط آن نزد آنان ثابت شده باشد . ( 1 )

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۹/۲۶
محمدرضا محمودی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی