باب الحوائج

توکل به خدا و توسل به خاندان اهل بیت علیهم السلام مایه نجات بشر است

توکل به خدا و توسل به خاندان اهل بیت علیهم السلام مایه نجات بشر است

باب الحوائج

این وب جهت آشنایی با معارف دینی و سیره ائمه معصومین(ع) و شهداء و ایجاد فرصت برای همه کسانی که تمایل به دانستن مطالب مختلف علمی،پژوهشی،دینی،فرهنگی،اجتماعی،هنری،
تاریخی،سیاسی،طنزو...دارند طراحی گردید لطفاً ازنظرات خود مارا بهره مندنمایید. استفاده از مطالب این وب به شرط ذکر آدرس منبع و اهداء 14صلوات آزاد است.
karbala114.mihanblog.com - hajmahmod33@yahoo.com - 09111495934 - hajmahmod33@gmail.com مدیران وبلاگ : ابواب الحوائج(حضرت ابوالفضل العباس،حضرت علی اصغر،حضرت موسی بن جعفر،حضرت امام جواد)علیهم السلام اجمعین

احکام فقهیِ سفرِ زیارتی عتبات5

سه شنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۲، ۰۹:۳۱ ق.ظ


شرکت مسافر در نماز جماعت

1 ـ مسافری که نماز را شکسته می خواند اگر به امام جماعتی که نماز را تمام می خواند اقتدا کند هر چند ثوابش از نماز جماعت که هر دو ـ امام و مأموم ـ نمازشان تمام باشد یا هر دو نمازشان شکسته باشد ، کمتر است ولی از نماز فرادی ثواب بیشتری دارد . ( 2 )

2 ـ مسافری که نمازش شکسته است و پس از اتمام دو رکعت سلام می دهد و نمازش تمام می شود می تواند در دو رکعت دیگر امام جماعت ، نماز دیگری ـ ادا یا قضا ـ اقتدا کند . ( 3 )

3 ـ لازم نیست نماز امام و مأموم یکی باشد ، پس مأموم می تواند نماز قصای ظهر را به نماز عشای امام اقتدا کند . ( 4 )

3 ـ در دو رکعت آخر که مأموم مسافر نماز دیگری را اقدا

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . تحریر الوسیله ، ج 1 ، ص 293 ، م 1 والعروة الوثقی ، ج 1 ، ص 734 ، م 10 .

2 . العروة الوثقی ، ج1 ، فصل فی الجماعة و مکروهاته ، السادس .

3 . همان ، فصل فی الجماعة ، م3

4 . همان ، م4

می کند لازم نیست ، آن نماز دو رکعتی باشد ، پس نماز سه رکعتی یا چهار رکعتی نیز می تواند اقتدا کند . ( 1 )

4 ـ در رکعت سوم که مأموم اقتدا می کند ، چنانچه فرصت خواندن حمد و سوره یا لا اقل حمد تنها را داشته باشد ، می تواند بیشتر از رکوع امام ـ در بین تسبیحات اربعه ـ اقتدا کند ولی اگر چنین فرصتی ندارد باید صبر کند تا امام جماعت به رکوع رود آنگاه می تواند تکبیر بگوید و به رکوع رود و چنانچه به رکوع امام جماعت برسد صحیح است . ( 2 )

5 ـ اگر مأمور به تصور اینکه فرصت خواندن حمد و سوره را دارد ، اقتدا کرد ولی پیش از تمام شدن حمد امام جماعت به رکوع رفت ، مأموم باید حمد را به پایان ببرد و در این فرض اگر به رکوع امام جماعت هم نرسد ولی به سجده برسد نمازش به جماعت ، صحیح است . ( 3 )

2 ـ در رکعت سوّم یا چهارم نماز جماعت ، چنانچه مأموم در رکعت اوّل یا دوّم باشد ، باید حمد و سوره را آهسته بخواند . ( 4 )

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . همان ، م4

2 . همان ، فصل فی احکام الجماعة ، م18

3 . همان ، م21

4 . همان ، م22

7 ـ خواندن قنوت در نمازهای یومیّه واجب نیست بلکه مستحب است ، لذا نخواندن آن ضرری به نماز نمی زند ، لذا نمازگزارانی که یک یا دو رکعت از امام جماعت عقب تر هستند ، چنانچه فرصت خواندن قنوت را نداشته باشد اشکال ندارد . ( 1 )

احکام و آداب زیارت

برای تشرف به حرم مطهر معصومین ( علیهم السلام ) و در حال زیارت قبور مطهر آنان ، این کارها مستحب است :

1 . غسل زیارت ، که به همین نیت انجام شود و کیفیّت آن با سایر غسل ها فرقی ندارد .

2 . با طهارت و وضو بودن .

3 . پوشیدن لباس های پاک و تمیز و بهتر است سفید باشد .

4 . عطر زدن و خوشبو کردن خود . بجز برای زیارت حضرت امام حسین ( علیه السلام ) که این عمل مستحب نیست .

5 . با آرامش و وقار حرکت کردن و گام ها را کوتاه برداشتن .

6 . مشغول بودن به ذکر ، به خصوص ذکر « الله اکبر » و « الحمد لله » در حال رفتن به زیارت .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . همان ، فصل فی القنوت .

7 . خواندن اذن دخول و اجازه گرفتن برای ورود به حرم .

8 . بوسیدن آستانه و درگاه حرم ، ولی سجده کردن جایز نیست مگر آنکه سجده شکر به جهت توفیق این زیارت باشد .

از آنجا که امروزه برخی از دشمنان مکتب اهل بیت از این مسأله سوء استفاده کرده و علیه شیعیان تبلیغ می کنند ، بهتر است زائران گرامی سجده شکر را نیز روبروی قبر و ضریح انجام ندهند .

9 . وارد شدن به حرم با پای راست .

10 . نزدیک قبر رفتن ، به طوری که بتواند در کنار ضریح قرار گیرد و خود را به آن بچسباند ، در صورتی که مزاحمتی برای زائران نداشته باشد و سبب اختلاط با نامحرم نباشد . یادآوری می شود ، هر چند نزدیک ضریح رفتن اگر مزاحمتی برای دیگران نداشته باشد مطلوب است ولی زیارت حضرت صرفاً به دست مالیدن و بوسیدن ضریح نیست . بلکه اگر در حرم در گوشه خلوتی نیز زیارت نامه بخوانند به حضرت سلام بدهند از ثواب زیارت بهره مند خواهند بود و این فکر که اگر دست به ضریح نرسانند یا نبوسیدند زیارتشان کامل نیست تصور بی جایی است .

11 . ایستادن در حال زیارت ، اگر عذری ندارد و بتواند بایستد .

12 . تکبیر گفتن پیش از زیارت ، وقتی قبر مطهر را می بیند .

13 . خواندن زیارت هایی که از معصومین ( علیهم السلام ) رسیده است مانند زیارت جامعه و امین الله .

14 . آهسته زیارت خواندن و پرهیز از صدای بلند .

15 . خواندن دو رکعت نماز زیارت ، پس از زیارت و هدیه آن به صاحب مزار .

16 . در زیارت معصومین ( علیهم السلام ) مستحب است پشت به قبله و رو به قبر زیارت بخواند .

17 . خواندن دعا و قرآن و هدیه ثواب آن به صاحب مزار .

18 . توبه از گناهان ؛ زیرا آن اماکن مقدس محل پذیرش توبه است . ( 1 )

19 . پرهیز از سخنان ناشایست و لغو و بیهوده و امور دنیایی در آن اماکن مقدس .

20 . بیرون رفتن از حرم ( به ویژه اطراف ضریح ) پس از زیارت تا جا برای دیگران باشد و از زیارت ملول نشود و شوق زیارت همچنان در دلش زنده بماند .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . العروة الوثقی ، ج1 ، فی الوضوءات المستحبه ، ص194 ، الخامس و فی الاغسال المکانیه و الفعلیه ، ص462 ؛ سراج الشیعه فی آداب الشریعه ، ص241 و مفاتیح الجنان ، آداب زیارت .

ایّام زیارتی معصومین ( علیهم السلام )

در برخی از روایات رسیده از معصومین ( علیهم السلام ) آمده است که زیارت آنان در ایام خاصی سفارش شده و ثواب بیشتری دارد که در روزهای هفته ، زیارت هر یک از آنان به ترتیب ذیل مستحب است و برای هر روز زیارت خاصی وارد شده است :

* روز شنبه : زیارت حضرت رسول ( صلّی الله علیه وآله )

* روز یکشنبه : زیارت امیرالمؤمنین ( علیه السلام )

* روز دوشنبه : زیارت امام حسن و امام حسین ( علیهما السلام )

* روز سه شنبه : زیارت امام سجاد و امام باقر و امام صادق ( علیهم السلام )

* روز چهار شنبه : زیارت امام موسی بن جعفر ، امام رضا و امام جواد و امام هادی ( علیهم السلام ) .

* روز پنج شنبه : زیارت امام حسن عسکری ( علیه السلام ) .

* روز جمعه : زیارت حجة بن الحسن ، امام عصر ( علیه السلام ) . ( 1 )

در برخی از ایّام سال نیز زیارت حضرت امیر المؤمنین علی و امام حسین ( علیهما السلام ) سفارش بیشتری شده و ثواب افزون تری دارد که اگر زائران عزیز بتوانند سفر خود را طوری تنظیم کنند که در

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . مفاتیح الجنان ، باب اول ، فصل پنجم ، به نقل از جمال الاسبوع .

آن ایام به زیارت قبر ایشان نائل شوند سعادت بزرگی است و چنانچه به طور اتفاقی در این ایام در نجف و کربلا بودند ، زیارت قبر ایشان را فراموش نکنند . هر چند خواندن زیارت نامه ایشان در این روزها از راه دور نیز ثواب دارد و آن ایام بدین شرح است :


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۹/۲۶
محمدرضا محمودی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی