باب الحوائج

توکل به خدا و توسل به خاندان اهل بیت علیهم السلام مایه نجات بشر است

توکل به خدا و توسل به خاندان اهل بیت علیهم السلام مایه نجات بشر است

باب الحوائج

این وب جهت آشنایی با معارف دینی و سیره ائمه معصومین(ع) و شهداء و ایجاد فرصت برای همه کسانی که تمایل به دانستن مطالب مختلف علمی،پژوهشی،دینی،فرهنگی،اجتماعی،هنری،
تاریخی،سیاسی،طنزو...دارند طراحی گردید لطفاً ازنظرات خود مارا بهره مندنمایید. استفاده از مطالب این وب به شرط ذکر آدرس منبع و اهداء 14صلوات آزاد است.
karbala114.mihanblog.com - hajmahmod33@yahoo.com - 09111495934 - hajmahmod33@gmail.com مدیران وبلاگ : ابواب الحوائج(حضرت ابوالفضل العباس،حضرت علی اصغر،حضرت موسی بن جعفر،حضرت امام جواد)علیهم السلام اجمعین

احکام فقهیِ سفرِ زیارتی عتبات2

سه شنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۲، ۰۹:۱۵ ق.ظ


احکام مسجد و حرم

شش تن از امامان معصوم ( علیهم السلام ) در کشور عراق مدفونند . زائران عتبات مقدس عراق ، به زیارت ایشان و بسیاری از مساجد آنجا ؛ از جمله مسجد کوفه خواهند رفت که جهت آگاهی آنان مسائلی از احکام مسجد و حرم را

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . تحریر الوسیله ، ج1 ، ص264 ، القول فی احکام المسافر ، م 8

2 . همان ، ج1 ، ص264 ، القول فی احکام المسافر ، م 10                       

یادآور می شویم :

1 . نماز خواندن در مساجد مستحب است ، بلکه حاضر نشدن در مسجد به خصوص برای همسایگان مسجد ، در صورتی که عذری مثل بارش باران نباشد ، مکروه است . ( 1 )

2 . وقتی انسان وارد مسجد می شود ، مستحب است دو رکعت نماز به قصد تحیّت و احترام به مسجد بخواند و اگر نماز واجب یا مستحب دیگری هم بخواند کافی است . ( 2 ) شایسته یادآوری است که برخی مساجد ؛ از جمله مسجد کوفه و سهله ، دارای نمازها و آداب ویژه ای است که در کتاب های ادعیه و زیارات آمده است و چنانچه زائران بتوانند آن آداب را مراعات کنند و آن نمازها را بخوانند خوب است .

3 . ترتیب اولویت مساجد برای نماز خواندن از نظر ثواب بدین شرح است :

* مسجد الحرام ، هر نماز در آنجا ، معادل یک میلیون نماز است .

* مسجد النبی ( صلّی الله علیه وآله ) هر نماز در آنجا ، معادل ده هزار نماز است .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . تحریرالوسیله ، ج1 ، فی مکان المصلی ، ص151 ، م 16

2 . توضیح المسائل ، م 913

* مسجد جامع کوفه ، هر نماز در آنجا معادل هزار نماز است .

* مسجد الاقصی ، هر نماز آن معادل هزار نماز است .

* مسجد جامع هر شهر ، هر نماز در آنجا معادل یکصد نماز است .

* مسجد قبیله ، هر نماز در آنجا معادل بیست و پنج نماز است .

* مسجد بازار ، هر نماز در آن ، معادل دوازده نماز است . ( 1 )

با توجه به این مسأله و اهمیت بسیار زیاد مسجد کوفه ، زائران عزیز فرصت را غنیمت شمرده ، و در وقت حضور در آن مسجد ، از عبادت و نماز و ادعیه و آداب آن غفلت نکنند .

4 . نماز خواندن در حرم امامان ( علیهم السلام ) ثواب بسیار دارد به خصوص در حرم امیرالمؤمنین علی ( علیه السلام ) و امام حسین ( علیه السلام ) و در روایتی وارد شده است نماز کنار قبر حضرت علی ( علیه السلام ) معادل دویست هزار نماز است . ( 2 )

5 . انسان باید رعایت ادب را بکند و جلوتر از قبر پیغمبر ( صلّی الله علیه وآله ) و امام ( علیه السلام ) نماز نخواند و چنانچه نماز خواندن بی احترامی باشد

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . تحریرالوسیله ، ج1 ، فی مکان المصلی ، ص151 ، م 16 والعروة الوثقی ، ج1 ، مکان المصلی ، ص596 ، م4

2 . تحریر الوسیلة ، ج1 ، ص151 ، م16 و العروة الوثقی ، ج1 ، ص596 ، م5 .

حرام است ( 1 ) ولی نماز باطل نیست . ( 2 )

6 . اگر در نماز چیزی مانند دیوار بین او و قبر مطهر باشد که بی احترامی نشود اشکال ندارد ولی فاصله شدن صندوق شریف ضریح و پارچه ای که روی آن افتاده است کافی نیست . ( 3 )

7 . تعطیل کردن مسجد مکروه است و مستحب است انسان نماز را در مسجدی بخواند که نماز گزار ندارد تا تعطیل نشود . از امام صادق ( علیه السلام ) روایت شده است که - سه چیز در قیامت از مردم شکایت می کنند : اول ، مسجد متروکی که اهالی آنجا در آن نماز نمی خوانند . دوم ، عالمی که بین عده ای جاهل قرار دارد و از او استفاده نمی کنند . و سوم ، قرآنی که متروک مانده و غبار گرفته است و آن را تلاوت نمی کنند . ( 4 )

8 . زیاد رفتن به مسجد مستحب است . از پیامبر اکرم ( صلّی الله علیه وآله ) روایت شده است که هرکس به مسجد رود از وقتی که روانه مسجد می شود تا به خانه بر گردد ، برای هر قدم که بر می دارد ده حسنه نوشته می شود . ( 5 )

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 برخی از فقها نماز را نیز باطل می دانند .

2 . توضیح المسائل ، م884

3 . توضیح المسائل ، م885

4 . العروة الوثقی ، ج 1 ، فی مکان المصلی ، ص 596 ، م 6 .

5 . العروة الوثقی ، ج 1 ، فی مکان المصلی ، ص 597 ، م 9 .

9 . س : نماز اول وقت که در غیرمسجد خوانده شود افضل است یا نماز درمسجد که با تأخیر از اول وقت خوانده می شود ؟

ج : ظاهراً فضیلت نماز در مسجد بیشتر است به شرط اینکه تأخیر زیاد نباشد . ( 1 )

نماز تحیّت مسجد

وقتی انسان به مسجد می رود مستحب است دو رکعت نماز به قصد تحیّت و احترام مسجد بخواند و اگر نماز واجب یا مستحب دیگری هم بخواند ، کافی است . ( 2 )

جا گرفتن برای نماز

1 . مسجد و حرم از اماکن مشترک و عمومی مسلمانان است که همه آنان در استفاده از آن مساوی هستند ـ البته استفاده هایی که مخالف شرع و شأن آن اماکن مقدس نباشد ـ پس اگر شخصی قبل از دیگری ، جایی برای نماز یا عبادتی دیگر یا قرائت قرآن یا خواندن دعا در اختیار گرفت ، دیگری نمی تواند آن جا را از او بگیرد . آری بعید نیست که نماز ـ جماعت یا فرادی ـ بر سایر کارها مقدم باشد ، پس اگر

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . استفتاء

2 . توضیح المسائل ، م 913 .

شخصی جایی از مسجد یا حرم را برای تلاوت قرآن یا درس گفتن یا دعا خواندن اشغال کرده باشد و شخص دیگری بخواهد در آنجا نماز بخواند و جای دیگری در مسجد برای نماز خواندن نباشد یا بخواهد به جماعت ملحق شود و جای دیگری برای فُرادا خواندن نماز هست ولی برای شرکت در جماعت نیست ، مثلاً در کنار صفوف به هم فشرده نماز جماعت ، شخصی مشغول قرائت قرآن است و شبستان دیگری در مسجد برای نماز فرادی خواندن هست ولی جایی برای شرکت در نماز جماعت باقی نمانده و شخصی وارد می شود و می خواهد در نماز جماعت شرکت کند ، بر شخصی که قرآن می خواند واجب است جای خود را به نمازگزار بدهد . ( 1 )

2 . اگرکسی درمسجد یا حرم جایی برای خود بگیرد ودیگری نگذارد که از آنجا استفاده کند ، حق او را غصب کرده است . ( 2 )

3 . کسی که در مسجد یا حرم نشسته است ، اگر دیگری جای او را غصب کند و در آنجا نماز بخواند بنابر احتیاط واجب باید دوباره نمازش را در محل دیگری بخواند . ( 3 )

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . تحریر الوسیله ، ج 2 ، کتاب اجیاء الموات و المشترکات ، ص 214 ، م 15 .

2 . توضیح المسائل ، م 2545 .

3 . توضیح المسائل ، م 868 .

4 . گذاشتن رحل ( 1 ) برای نشستن در حرم یا مسجد ، مانند نشستن است ، یعنی صاحب رحل حق اولویتی نسبت به آن مکان پیدا می کند و دیگران نمی توانند جای او را بگیرند به شرط آن که رحل ، چیزهایی مثل سجاده و عبا باشد که تمام محل نماز خواندن یا قسمت عمده آن را بگیرد ، نه مثل گذاشتن مهر یا تسبیح یا مسواک و شانه و امثال اینها . بنابراین با گذاشتن مهر یا تسبیح و حتی هردو ، حقی برای او ثابت نیست و دیگران می توانند بردارند و در آن مکان نماز بخوانند . ( 2 )

5 . بین گذاشتن رحل و آمدن فرد نباید فاصله زیاد باشد ، به طوری که آن مکان معطّل بماند ، پس اگر رحلی بگذارد و برود و برنگردد در صورتی که بدون برداشتن نتوان در آن محل نماز خواند ، دیگران می توانند آن را بردارند ، ولی کسی که آن را بر می دارد ضامن نگهداری آن است تا صاحبش برگردد . ( 3 )

6 . اگر شخصی که در جایی از مسجد یا حرم نشسته است ، برخیزد و از آن محل صرفنظر کند ، حتی اگر رحلی گذاشته و رحل را بر ندارد ، دیگران می توانند آن جا را بگیرند . ولی تصرف در رحل او جایز نیست ، مثلاً نمی توانند بر سجاده او

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

* رحل = اثاث و وسایل ؛ مانند سجاده ، عبا و . . .

2 . تحریر الوسیله ، ج 2 ، ص 215 ، م 17 .

3 . همان ، ص 215 .

نماز بخوانند . ( 1 )

7 . اگر شخصی در مسجد جهت نماز جماعت رحل گذاشته و بیرون رفته و جماعت بر پا شده و صاحب رحل مراجعه نکرده است بعد از منعقد شدن نماز جماعت ، احتیاط آن است که تا امام به رکوع رکعت اول نرفته جای او را اشغال نکنند . ( 2 )

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۹/۲۶
محمدرضا محمودی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی