باب الحوائج

توکل به خدا و توسل به خاندان اهل بیت علیهم السلام مایه نجات بشر است

توکل به خدا و توسل به خاندان اهل بیت علیهم السلام مایه نجات بشر است

باب الحوائج

این وب جهت آشنایی با معارف دینی و سیره ائمه معصومین(ع) و شهداء و ایجاد فرصت برای همه کسانی که تمایل به دانستن مطالب مختلف علمی،پژوهشی،دینی،فرهنگی،اجتماعی،هنری،
تاریخی،سیاسی،طنزو...دارند طراحی گردید لطفاً ازنظرات خود مارا بهره مندنمایید. استفاده از مطالب این وب به شرط ذکر آدرس منبع و اهداء 14صلوات آزاد است.
karbala114.mihanblog.com - hajmahmod33@yahoo.com - 09111495934 - hajmahmod33@gmail.com مدیران وبلاگ : ابواب الحوائج(حضرت ابوالفضل العباس،حضرت علی اصغر،حضرت موسی بن جعفر،حضرت امام جواد)علیهم السلام اجمعین

احکام فقهیِ سفرِ زیارتی عتبات1

سه شنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۲، ۰۸:۵۸ ق.ظ

محمدحسین فلاح زاده

مقدمه

از آنجا که « فقه » برنامه عملی تمام زندگی است و برای همه مراحل آن ؛ در حضر و سفر ، تنهایی یا گروهی ، برای اعمال فردی یا اجتماعی ، قانون عملی دارد ، لذا بر آن شدیم تا در این نوشته مختصر برخی از احکام مربوط به سفر زیارتی عتبات را مرور کنیم ، باشد که با مراعات آن ها ، زائران عزیز بتوانند وظیفه دینی خود را بهتر بشناسند و به آن ها عمل کنند و بهره معنوی بیشتری ببرند .

شکلک های محدثه


احکام و آداب سفر

در این قسمت گوشه ای از احکام و آداب سفر را با استفاده از منابع فقهی در سه بخش : « پیش از سفر » ، « در سفر » و « نماز مسافر » می آوریم :

پیش از سفر

این کارها پیش از سفر و هنگام آغاز آن مستحب است :

1 . طلب خیر از خداوند ؛ بدین معنی که از خداوند ، خیر و خوبی در این سفر را درخواست کند .

2 . اطلاع دادن به دوستان و بستگان و حلالیّت طلبیدن از آنان .

3 . وصیت کردن ، به خصوص نسبت به امور واجب .

4 . انتخاب همسفران مناسب و هم شأن خود از نظر اخلاقی و اقتصادی .

5 . انتخاب زمان مناسب برای سفر ، که در ایام هفته ،

روزهای شنبه و پس از آن ، روزهای سه شنبه و پنجشنبه مستحب است و روز جمعه ، قبل از نماز جمعه به سفر رفتن مکروه است . اگر در سایر ایام هفته لازم شد به سفر برود ، صدقه بدهد و برود .

6 . خواندن دعای سفر و آیات و سوره های قرآنی و دعاهای دیگری که وارد شده است و از جمله آنهاست ، سوره قدر ( انا انزلناه فی لیلة القدر . . . ) ، آیة الکرسی از ( لا اله الاّ هو الحیّ القیوّم تا . . . هم فیها خالدون ) و سوره های حمد ( الحمد لله ربّ العالمین . . . ) ، ناس ( قل أعوذ بربّ الناس . . . ) و فلق ( قل أعوذ بربّ الفلق . . . ) .

7 . صدقه دادن در آغاز سفر ، و بهتر است هنگام سوار شدن به وسیله نقلیه صدقه بدهد .

8 . غسل کردن پیش از بیرون رفتن برای زیارت . ( 1 )

در سفر

هر چند احکام و آداب سفر بسیار است و به تناسب افراد و مکان ها نیز احکام و آداب خاصی دارد و بسیاری از آن ها در بخش آداب زیارت و در بخش های دیگر این نوشته خواهد

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . العروة الوثقی ، ج2 ، کتاب الحج ، فی آداب السفر ، ص411 و سراج الشیعه فی آداب الشریعه ، ص255

آمد ولی گوشه ای از آن ها بدین شرح است :

1 . مستحب است زاد و توشه لازم و کافی به همراه داشته باشد .

2 . با همسفران خود با اخلاق نیکو رفتار کند .

3 . به افراد ضعیف و مریض در طول سفر کمک کند .

4 . به خدمت کاران حرم های مطهر کمک و انفاق کند .

5 . به فقرا و مساکین محل صدقه بدهد . ( 1 )

نماز مسافر

1 . اگر برنامه سفر زائران عزیز به گونه ای باشد که کمتر از ده روز در یک محل می مانند ، نمازهای چهار رکعتی را باید دو رکعتی ( شکسته ) بجا آورند ، حتی افرادی که پیش از این به جهت آنکه شغلشان یا مقدمه شغلشان مسافرت بوده است ، مانند خلبانان و ملوانان و برخی از رانندگان . و کسانی که برای انجام کار زیاد به سفر می روند ولی این سفر آنان زیارتی است و شغلی نیست باید نمازهای چهار رکعتی را شکسته بخوانند . آری اگر افرادی بدانند که می توانند حداقل ده روز در یک محل ؛ مثلاً در کربلا یا نجف بمانند و با قصد ماندن حداقل ده

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . همان .

روز به آنجا بروند ، نمازشان تمام است . ( 1 )

2 ـ مسافری که قصد کرده ده روز بماند ، اگر بیشتر از ده روز ، مثلا 13 یا 15 روز بماند ، تا وقتی که مسافرت نکرده و از آنجا نرفته ، باید نمازش را تمام بخواند و لازم نیست دوباره قصد ماندن ده روز کند . ( 2 )

3 ـ مسافری که بنا دارد ده روز در جایی بماند ، اگر از قصد خود برگردد تکلیف او بدین شرح است :

الف : پیش از خواندن نماز چهار رکعتی از قصد خود برگردد و تصمیم بگیرد کمتر از ده روز بماند ، باید نماز را شکسته بخواند .

ب : پس از خواندن یک نماز چهار رکعتی از قصد خود برگردد ؛ تا وقتی که در آنجاست باید نماز را تمام بخواند . ( 3 )

4 ـ مسافری که قصد کرده ده روز در جایی بماند ، اگر در بین نماز چهار رکعتی از قصد خود برگردد ، چنانچه مشغول رکعت سوم نشده ، باید نماز را دو رکعتی تمام نماید و بقیه نمازهای خود را شکسته بخواند و اگر مشغول رکعت سوّم

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . توضیح المسائل ، نماز مسافر و تحریر الوسیله ، ج1 ، ص258 ، القول فی قواطع السفر ، الثانی .

2 . توضیح المسائل ، م1347

3 . همان ، م1342

شده ، نمازش باطل است و تا وقتی که در آنجاست باید نماز را شکسته بخواند ، اگر چه داخل در رکوع رکعت سوم شده باشد . ( 1 )

5 ـ مسافری که بنا دارد ده روز در جایی بماند اگر :

الف : تصمیم نداشته باشد به اطراف آنجا برود ، یعنی تمام ده روز را در یک جا می ماند ، نمازش تمام است .

ب : تصمیم دارد به اطراف ( کمتر از 5/22 کیلومتر ) برود و برگردد ولی کمتر از چند ساعت در آنجا می ماند ، یعنی در تمام ده روز چند ساعتی بیرون آن محل خواهد بود ، در این صورت نیز نمازش تمام است .

ج : تصمیم دارد پس از ده روز به اطراف ( کمتر از 5/22 کیلومتر ) برود و برگردد ، در این صورت نیز نمازش تمام است .

د : تصمیم دارد در بین ده روز به اطراف برود و می داند ، بیش از چند ساعت طول می کشد ، در این صورت قصد ده روز صحیح نیست و نمازش شکسته است .

هـ : تصمیم بیرون رفتن نداشته و پس از خواندن حداقل یک نماز چهار رکعتی ، بیرون رفت ( کمتر از 5/22 کیلومتر ) در این صورت نماز تمام است و ضرری به قصد ندارد ، هر چند بیش

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . همان ، م1346

از چند ساعت طول بکشد . ( 1 )

6 . مسافری که می خواهد ده روز در محلی بماند ، در صورتی باید نماز را تمام بخواند که بخواهد تمام ده روز را در یک جا بماند ، پس اگر بخواهد مثلاً ده روز در نجف و کوفه بماند ، باید نماز را شکسته بخواند . ( 2 )

7 . مسافر می تواند در مسجدالحرام و مسجد النبی ( صلّی الله علیه وآله ) و مسجد کوفه و حرم امام حسین ( علیه السلام ) نماز را تمام یا شکسته بخواند ولی تمام خواندن با فضیلت تر است . ( 3 )

8 . تمام روضه شریفه ( زیر گنبد ) حرم مطهّر امام حسین ( علیه السلام ) و رواقها و مسجد متصل به آن ، همین حکم را دارد و مسافر می تواند در آنجا نیز نماز را تمام بخواند ، ولی در غیر از روضه شریفه ؛ یعنی در رواق ها و مسجد متصل به آن احتیاط مستحب است که مسافر نماز را شکسته بخواند ولی در صحن و شهر کربلاء باید نماز را شکسته بخواند . ( 4 )

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . العروة الوثقی ، ج1 ، فی قواطع السفر ، م8

2 . توضیح المسائل ، م 1337 و تحریر الوسیله ، ج1 ، ص259 ، القول فی قواطع السفر ، م 6

3 . توضیح المسائل ، م 1356 و تحریر الوسیله ، ج1 ، ص264 ، القول فی احکام المسافر ، م 8

4 . همان .

9 . مسافر می تواند در این اماکن ، بدون نیّتِ تمام یا شکسته ، نماز را شروع کند و در وسط آن یکی را اختیار کند و بر همان اساس نماز را به پایان ببرد و حتی در اثنای نماز می تواند نیّت را برگرداند ؛ مثلاً به نیت شکسته خواندن نماز را شروع کرده ولی در اثنای نماز قصد کند که نماز را چهار رکعتی تمام کند و همچنین به عکس ، تا وقتی که محل عدول نگذشته باشد . پس اگر به نیت چهار رکعتی نماز را شروع کرده و در رکعت اوّل یا دوم تصمیم گرفت که نماز را شکسته بخواند ، اشکال ندارد . ( 1 )

10 . حکم تخییر بین تمام و شکسته مخصوص نماز است ، بنابراین شخص مسافر حتی اگر تمام روز را در حرم امام حسین ( علیه السلام ) یا مسجد کوفه بماند نمی تواند روزه بگیرد . مگر روزه مستحب با نذر که حکم آن خواهد آمد . ( 2 )

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۹/۲۶
محمدرضا محمودی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی