سخت ترین مرحله حسابرسی در قیامت
به طور کوتاه به برخى از آنها اشاره می کنم: هر یک از زن و شوهر، پدر و
مادر و فرزندان، خویشان و نزدیکان، همسایگان و شهروندان، جوانان و
سالخوردگان، معلمان و دانشجویان، ثروتمندان و تهی دستان، کارگزاران و
زیردستان، همکیشان و هموطنان و... نسبت به یکدیگر وظایف و حقوقى دارند.
که رعایت آنها یک وظیفه وجدانى، اجتماعى و شرعى است. و تضییع آنها یک گناه و
جرم محسوب می شود، که در قیامت مورد بازخواست قرار خواهد گرفت.
امکان دارد خداى متعال در قیامت از حقوق تضییع شده خودش صرف نظر کند، ولى از حقوق تضییع شده بندگان نسبت به یکدیگر صرف نظر نخواهد کرد؛ مگر این که خودشان رضایت دهند و از دادخواهى صرف نظر کنند.
انواع ظلم
امیرالمؤمنین(ع) فرمود: ظلم سه گونه است: اول ظلمى که بخشیده نخواهد شد، دوم ظلمى که بدون دادستانى رها نمی شود، سوم ظلمى که مورد بخشش قرار خواهد گرفت. ظلمى که بخشیده نخواهد شد عبارت است از شرک به خدا. قرآن مى فرماید: «إِنَّ اللّهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِـهِ». اما ظلمى که بخشیده مى شود ستم کوچکى است که هر انسانى نسبت به خودش روا داشته است. اما ظلمى که بدون حساب رها نمی شود عبارت است از ظلم بندگان نسبت به یکدیگر. قصاص در آنجا بسیار دشوار خواهد بود، سختى آن در حد زخم کارد و زدن تازیانه نیست بلکه بسیار سختتر است.
رسول خدا(ص) فرمود: «هر کس از قصاص می ترسد از ستم به مردم خوددارى کند.»
مشکل حسابرسى به حق الناس در قیامت این است که در آنجا چیزى ندارد تا به طلبکاران بدهند؛ مثلاً کسى که اموال مردم را در دنیا غصب کرده یا نفقه زن و فرزندانش را نداده یا شخصى را کشته و دیه اش را نپرداخته یا ضربه اى به مظلومى زده و دیه اش را نداده یا زیان مالى به کسى زده و جبرانش نکرده یا از کسى غیبت کرده یا به او توهین و هتک حرمت کرده و راضى اش نساخته است، در قیامت و به هنگام دادرسى چیزى ندارد تا به طلبکاران بپردازد.
راه حل رفع عذاب
حل این مشکل به یکى از دو وجه امکان دارد: وجه اول این که به مقدار طلب بستانکار از حسنات بدهکار برداشته مى شود و به طلبکار داده می شود. وجه دوم این که اگر حسناتى نداشت به همان مقدار از سیئات شاکى برداشته و در نامه عمل بدهکار ثبت می شود.
شخصى از امام باقر یا امام صادق(ع) روایت کرده که فرمود: بدهکار را در قیامت حاضر می کنند در حالى که شدیداً وحشت زده و نگران است، اگر حسناتى دارد از او می گیرند و به طلبکارش مى دهند و اگر حسناتى نداشت از گناهان طلبکار مى گیرند و به بدهکار می دهند.
رسول خدا(ص) فرمود: «شخصى را در قیامت براى حساب در محضر خداى متعال حاضر می سازند و نامه اعمالش را به دستش می دهند، وقتى در آن نگاه می کند حسناتش را در آن مشاهده نمی کند، می گوید: خدایا! این نامه عمل من نیست، چون عملهاى صالح خود را در آن نمی یابم. در جواب گفته مىشود: پروردگارت اشتباه و فراموشى ندارد. حسنات تو به واسطه غیبتى که از مردم کرده اى به آنان داده شده است. سپس شخص دیگرى را براى حساب حاضر می سازند و نامه عملش را به دستش مى دهند. هنگامى که در آن می نگرد عبادتهاى فراوانى در آن مشاهده مى کند که آنها را انجام نداده است، مى گوید: خدایا! این نامه عمل من نیست چون بعضى کارهایى که انجام نداده ام در آن ثبت شده است. در جواب گفته مى شود: چون فلان کس از تو غیبت کرده بود، در عوض حسنات او را به نامه عمل تو منتقل کردیم.»
پی نوشت:
(گناه شناسی ایت الله امینی)