برتری حضرت علی (ع) نسبت به ابوبکر و عمر و عثمان
برتری حضرت علی (ع) نسبت به ابوبکر و عمر و عثمان
نوشته ی زیر بر گرفته از کتاب شبهای پیشاورد می باشد که مناظره بین تشیع و اهل سنت را به نمایش در آورده است
منا ظره اصلی بین دوشیخ بزرگ به نام های حافظ و داعی می باشد که حافظ اهل سنت و داعی شیعه میباشد این مناظره در تاریخ رجب 1345 صورت گرفته بود است
اشکال در ایمان علی (ع)در طفولیت وجواب آن
حافظ-این مطلب ثابت است و احدی انکار این معنی را ننموده که علی کرم الله و جهه اسبق از همه امت در اسلام بوده است ولی نکته قابل توجه آن است که این سبقت دلیل بر فضیلت و شرافت علی کرم الله و جهه بر دیگران از صحابه نمی باشدگرچه صحیح است که خلفای معظم ابوبکر و عمر وعثمان رضی الله عنهم مدتی بعد از علی کرم الله وجهه ایمان آوردند ولی ایمان آنها با ایمان علی فرق داشت و قطعا ایمان آنها از ایمان علی افضل بوده به دلیل آنکه علی طفلی نا بالغ و آنها شیخی کبیر و با عقل کامل بودند.
بدیعی است ایمان پیر ورزیده وجهان دیده وصاحب عقل کامل از ایما طفلی نو رسیده ونا بالغ افضل وبالا تر است به علاوه ایمان علی تقلیدی واز آنها تحقیقی بوده است.قطعا ایمان تحقیقی از ایمان تفضیلیافضل است. جون قطعا بجه نابالغ و غیر مکلف لیمان نمی آورد مگر روی تقلید وعلی بچه دوازده سیززده ساله تکلیفی بر او نبود وحتما ازروی تقلید ایمان آورده است.
داعی-باعث تعجب است این نوع مذاکرات از مثل شما دانش مندان قوم وتحیرم از ین موضوع
ازشما سوال می نمایم که آیا ایمان علی (ع) در عالم طفئلیت به میل اراده خویش بوده یا به دعوت رسول لله (ص)بوده است؟
حافظ-اولا جناب عالی از طرز صحبت من چرا متاثر می شوید و اشکال در دل خلجان می کند باید مورد مذاکره قرار گیرد تا کشف حقایق شود.
واما ثانیا جواب شما مسلم است که به دعوت رسول خدا (ص) علی ایمان آورد نه به میل و اراده خود.
داعی-آیا رسول اکرو(ص) که علی(ع)رادعوت به اسلام نمود می دانست که تکلیفی بر طفل قبل از بلوغ نیست یا نمی دانست اگر بگوئید نمی دانست نسبت جهل به آن حضرت داده اید و اگر می دانست طفل صبی را تکلیفی در دین نمی باشد مع ذلک او دعوت کرد کار لغو و عبث وبی جاعئی کرده بدیعی است نسبت لغو و عبث به رسول الله (ص)محققا کفر است.
چه آنکه پیغمبر معرا و مبرای از لغو و عبث است خصوصا خاتم الانبیا (ص) زیرا که خداوند در آیه 3 سوره 53(النجم)درباره ی آن حضرت می فرماید(در اینجا ترجمه آنرا نوشته ام) رسول خدا به هوای نفس سخن نمی گوید آنچه می گوید از روی وحی است که به او رسیده است.
پس قطعا آن حضرت . علی را قابل و لایق و آماده دعوت می دانسته و دعوت نموده است چه آنگه عمل لغو از آن حضرت صادر نمی گردد
علاوه بر این معنی صغر سن منافی کمال عقل نمی باشد بلوغ دلیل و خوب تکلیف نیست بلکه بلوغ در احکام شرعیه مراعات می شوند نه در عمور عقلیه و ایمان امری از روی عقل می باشد و ایمان علی در کوچکی از فضایل آن حضرت می باشد و در ضمن خداوند در باره حضرت یحیی(ع)در آیه 13 سوره 19(مریم) می فرمایدویحیی را در کودکی مقام نبوت بخشیدم.
فضل ومقامی را که خداوند عطا نماید نیازمند به رسیدن سن بلوغ نیست