استاد منشاوی با درک آیات وحی، حسی متفاوت از تلاوت خود القاء میکند
گروه فعالیتهای قرآنی: در نشست واکاوی ابعاد فنی تلاوتهای قرآن استاد «محمدصدیق منشاوی» با اشاره به اینکه فهم قرآن برای قاری حس ایجاد میکند و وقتی قاری متوجه بطنی دیگر از آیه میشود، حس او در تلاوت متفاوت خواهد شد، گفت: «منشاوی» با درک هر بطنی از آیات، حسی متفاوت از تلاوت خود القاء میکند.
نشست واکاوی ابعاد فنی تلاوتهای قرآن استاد «محمد صدیق منشاوی» |
به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، در نشست واکاوی ابعاد فنی تلاوتهای قرآن استاد «محمدصدیق منشاوی» که با حضور استادان «عباس سلیمی» و «حبیب مهکام» از پیشکسوتان قرآنی و «محمدرضا ستودهنیا» از داوران بینالمللی کشورمان در خبرگزاری ایکنا برگزار شد، ستودهنیا گفت: یکی از دلایلی که از تلاوتهای استاد منشاوی فیلمبرداری انجام نشده، عدم همکاری ایشان با رسانههای مصری است که شاید این از همان باب خضوع و خشوع استاد بوده، البته شنیده شده که فیلمی از تلاوت ایشان موجود است؛ همین تعداد تلاوتهایی که از منشاوی باقی مانده، بیشتر در اواخر عمر شریفشان ثبت و ضبط شده است و ترتیل مشهورش را نیز در پنج سال آخر عمر ارائه کرد.
این داور بینالمللی افزود: پدر و دیگر اعضاء فامیل محمدصدیق منشاوی همه قاری بودهاند و منشاوی سبک تلاوتش، سبکی موروثی و منطقهای است که در مصر بوده و جالب اینجاست که وقتی به پدر ایشان مراجعه میکنند تا صدایش را ضبط کنند، پدرش میگوید که از این فامیل یک نفر کافی است که در رادیو قرآن بخواند و آن هم محمد صدیق است؛ مرحوم منشاوی هر بخش ترتیلش را در مدت یک ساعت و نیم میخواند، ایشان به مسئول ضبط صدا تأکید کرده بود تا بر روی یک ساعت تنظیم کند و اگر دقت کنیم، متوجه میشویم که استاد سر 45 دقیقه فرود دارد و «صدقالله» هایی که سر یک ساعت هست، مونتاژ شده است.
مهکام: |
انسان وقتی تفسیر قرآن را بداند و با مفاهیم آشنا شود، قطعاً در رنگ تلاوت او تأثیرگذار است و اگر استعاذه قاری از ابتدا تا انتهای تلاوت یک استعاذه مستمر باشد، به طور حتم در حس او خیلی مؤثر خواهد بود |
وی بیان کرد: اولین ترتیل قرآن برای «محمود خلیلالحصری» بود، با فاصله کمی ترتیل استاد محمد صدیق منشاوی ضبط شد که استاد منشاوی به دلیل دارا بودن اخلاق قرآنی به روایت مشهور حفص ترتیلش را اجرا نکرد، چون خلیلالحصری به این روایت خوانده بود و احترام استاد خلیل الحصری را محفوظ داشت و روایت دیگری از حفص خواند و چنان این ترتیل جای خود را باز میکند که جایی برای ترتیلهای دیگر نمیگذارد و ماهیت تلاوت ایشان برگرفته از شخصیت خود استاد منشاوی است.
این قاری بینالمللی افزود: رفتار همراه با خضوع و فروتنی منشاوی و بیتوجه بودن به مادیات، خشم عدهای را برانگیخت و حسادتها به ویژه وقتی ترتیلش را خواند، افزایش یافت و همین مسئله و رفتار بسیار پسندیده استاد و علاقه مردم به ایشان، باعث شد که حسادتها برانگیخته شود و بر طبق مصاحبهای که با پسر ایشان شده است، سه بار میخواستند ایشان را مسموم کنند و آیا دفعه آخر گرفتار این توطئهها شده یا خیر، محل بحث است؛ اینکه یکباره مری ایشان دچار عارضه سرطان میشود و به این نحو ایشان با اندک فرصتی از بین میرود که حتی «جمال عبدالناصر» دستور میدهد ایشان را بلافاصله به بیمارستانی در لندن برای عمل جراحی منتقل کنند، ولی تا کارهای ویزا و برنامه سفر ایشان را مهیا کنند، استاد منشاوی فوت میکند.
نشست واکاوی ابعاد فنی تلاوتهای قرآن استاد «محمد صدیق منشاوی» |
این گزارش حاکی است در ادامه نشست تحلیل تلاوتهای استاد منشاوی، مهکام با اشاره به اینکه این استاد بنام مصری اکثر تلاوتهایش را به روایت «حمزة ابن حبیب کوفی» یکی از قراء سبعه، انجام داده است، گفت: حمزه ایرانیالاصل و شیعی بود و تلاوتش را از حضرت امام جعفر صادق (ع) اخذ کرده است و این عاملی است تا حلاوت، طراوت و نشاط دیگری در قرائتهای منشاوی باشد، اما فردی که تلاوتهای مرحوم منشاوی را گوش دهد، در اصل میتواند آیه را تجسم کند، مثل تلاوت او از آیه 63 و 64سوره واقعه که انسان را در صحنه کشاورزی و رویش قرار میدهد که در تلاوتهای سایر استادان نیست؛ استاد منشاوی شخصی بود خوشسیما، نورانی، خوش صوت و لحن و بسیار مهربان و اهل اخلاق و تقوا بود و انسان وقتی تفسیر قرآن را بداند و با مفاهیم آشنا شود، قطعاً در رنگ تلاوت او تأثیرگذار است، اگر استعاذه قاری از ابتدا تا انتهای تلاوت یک استعاذه مستمر باشد، به طور حتم در حس او خیلی تأثیرگذار خواهد بود.
ستودهنیا: |
پدر و دیگر اعضاء فامیل محمد صدیق منشاوی همه قاری بودند و منشاوی سبک تلاوتش، سبکی موروثی و منطقهای است که در مصر بوده و جالب اینجاست که وقتی به پدر ایشان مراجعه میکنند تا صدایش را ضبط کنند، پدرش میگوید که از این فامیل یک نفر کافی است که در رادیو قرآن بخواند |
ستودهنیا در ادامه اظهار کرد: خیلی از جوانها و نوجوانها ایام عمر خود را با موسیقیهای پاپ و مشاهده فیلم سپری میکنند و در آخر هیچ چیزی در دستشان نیست، اگر قرآن گوش کردید، خیلی چیزها را فرا گرفتهاید و گنج عظیمی در دست خواهید داشت، با نوای قرآن عمر خود را سپری کردن حداقل این است که انسان بیمه میشود، یعنی آنجایی که پایش سست میشود تا وارد گردابی از گناه شود، قرآن یاریاش خواهد کرد، الان آمار بزهکاری و جرم در افرادی که با قرآن سر و کار دارند، نیست و یا خیلی اندک است این در حالی است که جوانهایی که با قرآن ارتباطی ندارند، احتمال خطا در آنها زیاد است، البته همه نباید که قاری شوند، اما روح را میتوان با قرائت قرآن عادت داد، رسول خدا (ص) از همین عامل تلاوت و صوت زیبا استفاده کرد آن جایی که در مسجد الحرام ایشان قرآن تلاوت میفرمودند، مشرکان به دیگران توصیه میکردند «لَا تَسْمَعُوا لِهَذَا الْقُرْآنِ وَالْغَوْا فِیهِ لَعَلَّکُمْ تَغْلِبُونَ» دلیلش این بود که صوت قرآن تأثیر بر قلب انسان میگذارد و فرد را متحول میکند.
در پایان این نشست ستودهنیا از داوران بینالمللی کشورمان عنوان کرد: انسان حسهای مختلفی دارد مثلا اگر آیهای را تلاوت کنیم و سپس به تفسیر آن آیه مراجعه کنیم پس از فهمیدن تفسیر آن به طور حتم تلاوت بعدی قاری از این آیه با حسی متفاوت خواهد بود و هر بار اگر بطنی دیگر از این آیه را درک کنیم باز در نوع تلاوت ما از همان آیه تأثیرگذار خواهد بود یعنی وقتی قاری متوجه بطنی دیگر از آیه میشود، حس او نیز تغییر میکند، فهم قرآن خودش حس ایجاد میکند، استاد مصطفی اسماعیل سوره یوسف و یا حج را چند بار قرائت کرده است و در هر جلسه حسی داشته، اینها همه از عوامل شرایط فیزیکی است، همان طور که شرایط فیزیکی، شرایط معنوی میتواند حس ایجاد کند شرایط شیطانی هم میتواند حس ایجاد کند. تکبر، غرور یا حالا مسائل دیگر ایجاد حسهای منفی میکند پس اینها عوامل زیادی است که میتواند در ایجاد حس تأثیرگذار باشد.
یادآوری میشود، در بخشهای پیشین نشست واکاوی ابعاد فنی تلاوتهای قرآن استاد «محمد صدیق منشاوی» مطرح شد که سبک این استاد قرائت قرآن از سبکهای بسیار ممتازی است و اگر جوانان بر روی سبک منشاوی کار کنند، این توانایی را خواهند یافت تا وارد اسلوبهای دیگری شوند.
خدا رحمتشوت کنه
به وبلاگ قرآنی ما سری بزنید