باب الحوائج

توکل به خدا و توسل به خاندان اهل بیت علیهم السلام مایه نجات بشر است

توکل به خدا و توسل به خاندان اهل بیت علیهم السلام مایه نجات بشر است

باب الحوائج

این وب جهت آشنایی با معارف دینی و سیره ائمه معصومین(ع) و شهداء و ایجاد فرصت برای همه کسانی که تمایل به دانستن مطالب مختلف علمی،پژوهشی،دینی،فرهنگی،اجتماعی،هنری،
تاریخی،سیاسی،طنزو...دارند طراحی گردید لطفاً ازنظرات خود مارا بهره مندنمایید. استفاده از مطالب این وب به شرط ذکر آدرس منبع و اهداء 14صلوات آزاد است.
karbala114.mihanblog.com - hajmahmod33@yahoo.com - 09111495934 - hajmahmod33@gmail.com مدیران وبلاگ : ابواب الحوائج(حضرت ابوالفضل العباس،حضرت علی اصغر،حضرت موسی بن جعفر،حضرت امام جواد)علیهم السلام اجمعین

بهترین رنگ در نگاه قرآن

شنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۲، ۰۶:۳۶ ب.ظ


بهترین رنگ آن است که صفا و بقا داشته و چشم اولیاى خدا را به خود جلب کند. همرنگ با فطرت و منطق بوده، مشترى آن خدا، و بهاى آن بهشت باشد.

همه‏ى رنگ‏ها پاک مى‏شوند، قبیله، نژاد و نسب، دیر یا زود از بین مى‏روند، ولى آنچه ابدى و باقى است همان رنگ و صبغه‏ى الهى یعنى اخلاص و ایمان است.


رنگ

صِبْغَةَ اللّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدونَ (بقره ـ 138)

این است نگارگرى الهى و کیست خوش‏نگارتر از خدا؟ و ما او را پرستندگانیم.

به دنبال دعوتى که در آیات سابق از عموم پیروان ادیان، دائر به تبعیت از برنامه‏هاى همه انبیاء شده بود، در آیه مورد بحث، به همه آنها فرمان مى‏دهد که " تنها رنگ خدایى را بپذیرید" (که همان رنگ ایمان و توحید خالص است)

در واقع قرآن فرمان مى‏دهد همه رنگ هاى نژادى و قبیلگى و سایر رنگ هاى تفرقه‏انداز را از میان بردارند و همگى به رنگ الهى در آیند.

انسان در زندگى خویش باید رنگى را بپذیرد، امّا در میان همه رنگ‏ها، رنگ خدایى بهتر است.

ناگفته پیداست که تا رنگ نژاد و قبیله و هوس ها را کنار نگذاریم، رنگ وحدت و برادرى و تسلیم امر خدا بودن را نخواهیم گرفت.

همه‏ى رنگ‏ها به مرور زمان کم رنگ و بى‏رنگ مى‏شود امّا رنگ خدایى همیشگى و پایدار است.

«کُلُّ شَیْءٍ هَالِکٌ إِلَّا وَجْهَهُ» ( قصص، 88) و چه رنگى بهتر از رنگ خدا که او را عبادت و بندگى مى‏کنیم.

بگذریم که یهود، کودکان خود را با آبى مخصوص شستشو داده و بدینوسیله به او رنگ مذهبى مى‏دهند ، یا در جایی مفسران نوشته‏اند که در میان مسیحیان معمول بود که فرزندان خود را "غسل تعمید" مى‏دادند، گاه ادویه مخصوص زرد رنگى به آب اضافه مى‏کردند و مى‏گفتند: این غسل مخصوصاً با این رنگ خاص باعث تطهیر نوزاد از گناه ذاتى که از آدم‏ به ارث برده است مى‏شود.

قرآن بر این منطق بى اساس، خط بطلان مى‏کشد و مى‏گوید: بهتر این است که به جاى رنگ ظاهر و رنگ هاى خرافاتى و تفرقه‏انداز، رنگ حقیقت و خدایى را بپذیرید تا روح و جانتان از هر آلودگى پاک گردد.

بهترین رنگ آن است که صفا و بقا داشته و چشم اولیاى خدا را به خود جلب کند. همرنگ با فطرت و منطق بوده، مشترى آن خدا، و بهاى آن بهشت باشد.

همه‏ى رنگ‏ها پاک مى‏شوند، قبیله، نژاد و نسب، دیر یا زود از بین مى‏روند، ولى آنچه ابدى و باقى است همان رنگ و صبغه‏ى الهى یعنى اخلاص و ایمان است.

انسانى که با جهان بینى توحیدى زندگى مى‏کند و تنها خداوند را مۆثر در عالم وجود مى‏داند و تمام قدرتهاى غیر خدایى را نفى مى‏کند، زندگى او رنگ شاد خدایى دارد او با آرامش و اطمینان و به دور از هر گونه اضطراب و نگرانى و دلهره زندگى مى‏کند. او عزت نفس دارد و شخصیت خود را باور کرده است و هرگز در مقابل زورمداران سر خم نمى‏کند و رنگ خدایى در تمام شئون زندگى او آشکار است

اگر مردم رنگ خدایى بپذیرند یعنى رنگ وحدت و عظمت و پاکى و پرهیزکارى ، رنگ بى رنگى و عدالت و مساوات و برادرى و برابرى ، رنگ توحید و اخلاص، مى‏توانند در پرتو آن به همه نزاع ها و کشمکش ها که "هر گاه بى رنگى اسیر رنگ شود" به وجود مى‏آید، از میان بردارند، و ریشه‏هاى شرک و نفاق و تفرقه را بر کنند. در حقیقت این همان بى رنگى و حذف همه رنگها است.

در واقع انسانى که با جهان بینى توحیدى زندگى مى‏کند و تنها خداوند را مۆثر در عالم وجود مى‏داند و تمام قدرت هاى غیر خدایى را نفى مى‏کند، زندگى او رنگ شاد خدایى دارد .

او با آرامش و اطمینان و به دور از هر گونه اضطراب و نگرانى و دلهره زندگى مى‏کند ، عزت نفس دارد و شخصیت خود را باور کرده است و هرگز در مقابل زورمداران سر خم نمى‏کند و رنگ خدایى در تمام شئون زندگى او آشکار است.

در احادیث متعددى از امام صادق(علیه السلام) در تفسیر این آیه نقل شده که مقصود از: "صِبْغَةَ اللَّهِ" آئین پاک اسلام است‏. (نور الثقلین جلد 1 صفحه 132)

تا رنگ نژاد و قبیله و هوسها را کنار نگذاریم، رنگ وحدت و برادرى و تسلیم امر خدا بودن را نخواهیم گرفت. همه‏ى رنگ‏ها به مرور زمان کم رنگ و بى‏رنگ مى‏شود. امّا رنگ خدایى همیشگى و پایدار است

و در حدیث دیگری آمده است: شخصى در دیوار خانه خود سوراخى ایجاد مى‏کرد، امام صادق علیه السلام پرسید: چرا اینکار را انجام مى‏دهى؟! جواب داد: تا دود اجاق‏ منزل بیرون رود. امام فرمود: مى‏توانى این منظور را داشته باشى که روزنه‏ى ورود روشنایى قرار دهى تا اوقات نماز را بشناسى. یعنى اگر بناست در دیوار روزنه‏اى ایجاد شود، چرا تنها براى بیرون کردن دود باشد؟ چرا براى ورود نور نباشد؟ (آیة اللَّه جوادى، تفسیر موضوعى، ج 5، ص 132) بله مى‏توان به هر کارى، رنگ خدایى داد.

راه خدا یکى است. اگر رنگ خدایى نباشد، رنگ‏هاى دیگر، انسان را گیج و متحیّر مى‏کند و همرنگ شدن با جماعتى که اکثر آنها دچار انحرافند ، خود مایه رسوایى و خوارى در قیامت است.

 

پیام‏های آیه:

ایمان به خدا، پیامبران، کتاب‏هاى آسمانى و تسلیم خدا بودن، صبغه و رنگ خدایى است. در آیات قبل فرمود: «قُولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَ»، در این آیه مى‏فرماید: «صِبْغَةَ اللَّهِ»

2ـ برترین و زیباترین رنگ‏ها، صبغه و رنگ الهى است. «وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً»

3ـ باید تنها بنده خدا بود، نه بنده‏ى دیگران. «وَ نَحْنُ لَهُ عابِدُونَ»

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۶/۱۶
محمدرضا محمودی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی