بهترین رنگ در نگاه قرآن
بهترین رنگ آن است که صفا و بقا داشته و چشم اولیاى خدا را به خود جلب کند. همرنگ با فطرت و منطق بوده، مشترى آن خدا، و بهاى آن بهشت باشد.
همهى رنگها پاک مىشوند، قبیله، نژاد و نسب، دیر یا زود از بین مىروند، ولى آنچه ابدى و باقى است همان رنگ و صبغهى الهى یعنى اخلاص و ایمان است.
صِبْغَةَ اللّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدونَ (بقره ـ 138)
این است نگارگرى الهى و کیست خوشنگارتر از خدا؟ و ما او را پرستندگانیم.
به دنبال دعوتى که در آیات سابق از عموم پیروان ادیان، دائر به تبعیت از برنامههاى همه انبیاء شده بود، در آیه مورد بحث، به همه آنها فرمان مىدهد که " تنها رنگ خدایى را بپذیرید" (که همان رنگ ایمان و توحید خالص است)
در واقع قرآن فرمان مىدهد همه رنگ هاى نژادى و قبیلگى و سایر رنگ هاى تفرقهانداز را از میان بردارند و همگى به رنگ الهى در آیند.
انسان در زندگى خویش باید رنگى را بپذیرد، امّا در میان همه رنگها، رنگ خدایى بهتر است.
ناگفته پیداست که تا رنگ نژاد و قبیله و هوس ها را کنار نگذاریم، رنگ وحدت و برادرى و تسلیم امر خدا بودن را نخواهیم گرفت.
همهى رنگها به مرور زمان کم رنگ و بىرنگ مىشود امّا رنگ خدایى همیشگى و پایدار است.
«کُلُّ شَیْءٍ هَالِکٌ إِلَّا وَجْهَهُ» ( قصص، 88) و چه رنگى بهتر از رنگ خدا که او را عبادت و بندگى مىکنیم.
بگذریم که یهود، کودکان خود را با آبى مخصوص شستشو داده و بدینوسیله به او رنگ مذهبى مىدهند ، یا در جایی مفسران نوشتهاند که در میان مسیحیان معمول بود که فرزندان خود را "غسل تعمید" مىدادند، گاه ادویه مخصوص زرد رنگى به آب اضافه مىکردند و مىگفتند: این غسل مخصوصاً با این رنگ خاص باعث تطهیر نوزاد از گناه ذاتى که از آدم به ارث برده است مىشود.
قرآن بر این منطق بى اساس، خط بطلان مىکشد و مىگوید: بهتر این است که به جاى رنگ ظاهر و رنگ هاى خرافاتى و تفرقهانداز، رنگ حقیقت و خدایى را بپذیرید تا روح و جانتان از هر آلودگى پاک گردد.
بهترین رنگ آن است که صفا و بقا داشته و چشم اولیاى خدا را به خود جلب کند. همرنگ با فطرت و منطق بوده، مشترى آن خدا، و بهاى آن بهشت باشد.
همهى رنگها پاک مىشوند، قبیله، نژاد و نسب، دیر یا زود از بین مىروند، ولى آنچه ابدى و باقى است همان رنگ و صبغهى الهى یعنى اخلاص و ایمان است.
در واقع انسانى که با جهان بینى توحیدى زندگى مىکند و تنها خداوند را مۆثر در عالم وجود مىداند و تمام قدرت هاى غیر خدایى را نفى مىکند، زندگى او رنگ شاد خدایى دارد .
او با آرامش و اطمینان و به دور از هر گونه اضطراب و نگرانى و دلهره زندگى مىکند ، عزت نفس دارد و شخصیت خود را باور کرده است و هرگز در مقابل زورمداران سر خم نمىکند و رنگ خدایى در تمام شئون زندگى او آشکار است.
در احادیث متعددى از امام صادق(علیه السلام) در تفسیر این آیه نقل شده که مقصود از: "صِبْغَةَ اللَّهِ" آئین پاک اسلام است. (نور الثقلین جلد 1 صفحه 132)
راه خدا یکى است. اگر رنگ خدایى نباشد، رنگهاى دیگر، انسان را گیج و متحیّر مىکند و همرنگ شدن با جماعتى که اکثر آنها دچار انحرافند ، خود مایه رسوایى و خوارى در قیامت است.
پیامهای آیه:
1ـ ایمان به خدا، پیامبران، کتابهاى آسمانى و تسلیم خدا بودن، صبغه و رنگ خدایى است. در آیات قبل فرمود: «قُولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَ»، در این آیه مىفرماید: «صِبْغَةَ اللَّهِ»
2ـ برترین و زیباترین رنگها، صبغه و رنگ الهى است. «وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً»
3ـ باید تنها بنده خدا بود، نه بندهى دیگران. «وَ نَحْنُ لَهُ عابِدُونَ»