باب الحوائج

توکل به خدا و توسل به خاندان اهل بیت علیهم السلام مایه نجات بشر است

توکل به خدا و توسل به خاندان اهل بیت علیهم السلام مایه نجات بشر است

باب الحوائج

این وب جهت آشنایی با معارف دینی و سیره ائمه معصومین(ع) و شهداء و ایجاد فرصت برای همه کسانی که تمایل به دانستن مطالب مختلف علمی،پژوهشی،دینی،فرهنگی،اجتماعی،هنری،
تاریخی،سیاسی،طنزو...دارند طراحی گردید لطفاً ازنظرات خود مارا بهره مندنمایید. استفاده از مطالب این وب به شرط ذکر آدرس منبع و اهداء 14صلوات آزاد است.
karbala114.mihanblog.com - hajmahmod33@yahoo.com - 09111495934 - hajmahmod33@gmail.com مدیران وبلاگ : ابواب الحوائج(حضرت ابوالفضل العباس،حضرت علی اصغر،حضرت موسی بن جعفر،حضرت امام جواد)علیهم السلام اجمعین

مسائلی پیرامون ولادت کودک 1

جمعه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۲، ۱۲:۳۳ ب.ظ

مسائلی پیرامون ولادت کودک

الف) طلب فرزند

حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) می‌فرماید:

«فرزند صالح گلی از گل‌های بهشت است و از سعادت انسان است که فرزند صالحی داشته باشد.»

و نیز می‌فرماید: «بیماری فرزند, کفاره گناهان پدر و مادر است. »

روزی جبرئیل بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نازل شد, دید که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در حال ناله و زاری هستند. پرسید: چرا گریان و نالان هستید؟ پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: دو تا از بچه‌های ما ناراحتی دارند و گریه می‌کنند و ما از ناراحتی آن‌ها ناراحتیم. جبرئیل گفت: یا محمد! حق تعالی برای کودکان شما شیعیانی را بر می‌انگیزد تا هنگامی که آن‌ها گریه کنند. تا ۷ سال گریه آنان «لا اله الا الله» باشد و چون ۷ سال بگذرد گریه آنان طلب آمرزش برای پدر و مادرشان باشد و چون به حد بلوغ برسند, پدر و مادر در ثواب آنان شریک می‌باشند و در گناهشان شریک نمی‌باشند.

در روایتی آمده است که «حضرت عیسی (علیه‌السلام) از کنار قبری عبور می‌کرد و در عالم مکاشفه صاحب قبر را مشاهده کرد که در حال عذاب بود؛ پس از یک سال باز از کنار همان قبر عبور کرد و مشاهده کرد که صاحب آن قبر عذاب نمی‌شود. حضرت عیسی (علیه‌السلام) از علت این امر از پروردگار سؤال کرد. آن گاه به او وحی شد که صاحب این قبر فرزند شایسته‌ای داشت که در این سال به حد بلوغ رسید و جاده‌ای را درست کرده و نیز یتیمی را پناه داده است و ما به سبب عمل نیک این فرزند, پدرش را آمرزیدیم. پس از آن حضرت فرمود: میراثی که از سوی خدا برای بنده باقی می‌ماند, فرزندی است که بعد از مرگش خدا را عبادت می‌کند (تا موجب آمرزش او گردد).»

در روایتی آمده است که: «اگر شخصی بدون فرزند بمیرد, گویا هرگز آن شخص در میان مردم نبوده است و اگر شخص بمیرد و فرزندی از او باقی باشد, گویا آن شخص هرگز نمرده است.»

رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) می‌فرماید:

«حق تعالی بر دختران مهربان‌تر از پسران است. هر کسی که به زنان و دختران محارم خود محبت کند و آنان را شاد نماید, خداوند در قیامت او را شاد می‌کند.»

امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرماید:

«دختران حسناتند و پسران نعمتند و خداوند بر حسنه ثواب می‌دهد و از نعمت سؤال می‌کند. پس از آن, حضرت از یکی از اصحاب خود پرسید: شنیده‌ام که خداوند به تو دختری عطا کرده است, ولی او را دوست نداری؛ مگر او چه ضرری برای تو دارد؟ گلی است که بویش می‌کنی و روزی‌اش را خدا می‌دهد و حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) پدر دختران بود. شخصی نزد حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) نشسته بود که ناگهان به او خبر دادند که خداوند به تو دختری عطا کرده است, رنگ آن شخص متغیر شد. سپس حضرت به او فرمود: زمین او را برمی‌دارد و آسمان بر او سایه می‌فکند. خدا روزی‌اش را می‌دهد و گلی است که او را می‌بویی. سپس آن حضرت رو به اصحاب خود کرد و فرمود: هر کس یک دختر دارد, بارش گران است و هر که دو دختر داشته باشد, به خدا سوگند به فریاد او برسید و کسی که سه دختر داشته باشد, جهاد و سایر زحمات را از او بردارید و کسی که چهار دختر داشته باشد, ای بندگان خدا! ا و را یاری کنید و به او قرض بدهید. پس از آن فرمود: هر کس سه دختر یا سه خواهر را نفقه دهد, بهشت بر او واجب می‌شود و بعد از آن فرمود: هر کس دو دختر یا یکی را هم نفقه دهد, بهشت بر او واجب می‌شود.»

زنان و زایمان

دوران بارداری ۴۰ هفته است که از آغاز بارداری تا آخرین روز قاعدگی و تا روز اول تولد نوزاد است. حدود ۱۴ روز طول می‌کشد تا نطفه زن به وسیله نطفه مرد بارور شود و می‌توان گفت که دوران بارداری ۲۴۶ روز است. برای تعیین روز تولد به اولین و آخرین روز قاعدگی, ۷ روز اضافه کنید؛ یعنی از ۱ سال, ۳ ماه کمتر می‌باشد و در پایان این مدت با اختلاف یک یا چند روز زایمان صورت می‌گیرد.

آغاز قاعدگی پس از زایمان را نمی‌توان به طور قطعی معین کرد؛ اما اگر مادر کودک خود را از شیر نگرفته باشد, قاعده نخواهد شد. بیش‌تر زنانی که بچه شیر نمی‌دهند, پیش از ۳ ماهگی, قاعدگی آنان شروع می‌شود و آنان که کودک خود را شیر می‌دهند,‌پس از سه ماه, دوره قاعدگی آنان آغاز می‌شود. بارداری در زمان شیردادن ۱۰% است که بیش‌تر در اواخر دوران شیردادن یا در جریان از شیرگرفتن کودک حاصل می‌شود.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود:

«اولین چیزی که زن پس از زایمان باید بخورد, رطب است؛ همان طور که حق تعالی پس از متولد شدن حضرت عیسی (علیه‌السلام) به حضرت مریم (سلام‌الله‌علیها) دستور داد که رطب بخورد. از حضرت پرسیدند: اگر رطب نباشد چه باید کرد؟ حضرت فرمود که ۹ دانه از خرماهای مدینه بخورد و اگر خرمای مدینه هم نبود, از هر خرمایی که موجود باشد ۹ دانه بخورد و حق تعالی می‌فرماید: به عزت و جلال خودم سوگند که هر زنی که پس از زایمان رطب بخورد, فرزندش را بردبار می‌گردانم.»

روایت شده است که: «هر زنی که پس از زایمان خرمای برنی بخورد, فرزندش زیرک و بردبار می‌شود.» هم چنین در روایات آمده است که: «هرگاه به حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) بشارت تولد فرزندی را می‌دادند, نمی‌پرسید که پسر است یا دختر؛ بلکه ابتدا می‌پرسید که آیا خلقتش درست است؟ و اگر می‌گفتند که خلقت او کامل است,‌ می‌فرمود: «الحمدلله الذی لم یخلق منی شِیَعاً مٌشَوَّهاً؛ سپاس خداوندی را که از من فرزند قبیح و معیوبی نیافرید.»

امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرماید:

«هنگامی که کودکی متولد می‌شود به قدر یک عدس جاوشیر در آب حل کنید و دو قطره در بینی راست کودک و یک قطره در بینی چپ کودک بریزید و در گوش راست او اذان و در گوش چپش اقامه بگویید و بعد نافش را ببرید. اگر این کار را انجام دهید,‌کودک شما نمی‌ترسد و ام الصبیان به او آسیب نمی‌رساند.

و در حدیث دیگری آمده است که «قابله یا شخص دیگری باید در گوش راست نوزاد اقامه بگوید تا جنیان به وی آسیب نرسانند و نیز دیوانه نشود.»

امام باقر (علیه‌السلام) می‌فرماید: «کام نوزاد را با آب فرات بردارید و در گوش او اقامه بگویید.»

در روایت دیگری آمده است که «کام نوزاد را با آب فرات و تربت امام حسین (علیه‌السلام) بردارید و اگر آب فرات نباشد با آب باران کام نوزاد را بردارید.»

از حضرت علی (علیه‌السلام) روایت شده است که می‌فرماید:

«کام فرزندان خود را با خرما بردارید؛ حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) با امام حسن و امام حسین (علیهماالسلام) چنین رفتار می‌کرد. »

در حدیث ولایت حسنین نیز آمده است که «مکروه است که کودک را در ابتدای ولادت در جامه زرد قرار دهید و سنت است که کودک را در جامه سفید بپیچند.»

آداب نام گذاری کودک

در کتاب فقه الرضا آمده است که: « در روز هفتم ولادت نام کودک را تعیین کنید و از اعمالی که در هنگام تولد مستحب مؤکد است, غسل دادن نوزاد است و برخی آن را واجب دانسته‌اند و احتیاط آن است که نیت غسل کنند و بعد کودک را غسل دهند.»

از امام باقر (علیه‌السلام) روایت شده است که می‌فرماید:

«رسا‌ترین نام‌ها, نامی است که دلالت بر بندگی خدا کند؛ مثل عبدالله و بهترین نام‌ها, نام پیامبران است. »

حضرت علی (علیه‌السلام) می‌فرماید:

«فرزند را در شکم مادر نام‌گذاری کنید و اگر برای کودک نام گذاری نکنید, کودک سقط می‌شود و در قیامت از پدر و مادر خود سؤال می‌کند که چرا مرا نام گذاری نکردید.»

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۶/۲۹
محمدرضا محمودی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی