باب الحوائج

توکل به خدا و توسل به خاندان اهل بیت علیهم السلام مایه نجات بشر است

توکل به خدا و توسل به خاندان اهل بیت علیهم السلام مایه نجات بشر است

باب الحوائج

این وب جهت آشنایی با معارف دینی و سیره ائمه معصومین(ع) و شهداء و ایجاد فرصت برای همه کسانی که تمایل به دانستن مطالب مختلف علمی،پژوهشی،دینی،فرهنگی،اجتماعی،هنری،
تاریخی،سیاسی،طنزو...دارند طراحی گردید لطفاً ازنظرات خود مارا بهره مندنمایید. استفاده از مطالب این وب به شرط ذکر آدرس منبع و اهداء 14صلوات آزاد است.
karbala114.mihanblog.com - hajmahmod33@yahoo.com - 09111495934 - hajmahmod33@gmail.com مدیران وبلاگ : ابواب الحوائج(حضرت ابوالفضل العباس،حضرت علی اصغر،حضرت موسی بن جعفر،حضرت امام جواد)علیهم السلام اجمعین

تغییرات جسمی (پسرها) + عکس

شنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۲۴ ب.ظ


رشد بیضه ها

بیضه ها غدد جنسی و تولید مثل مرد می باشند. این غدد سلول زایای مذکر(اسپرم) و هورمون مردانه (تستوستون) را تولید میکنند. تولید اسپرم از زمان بلوغ شروع وتا آخرعمرادامه دارد. بدین ترتیب یک مرد تا آخر عمر توانایی باروری دارد. شروع بلوغ پسرها با رشد قابل توجه بیضه های آنها مشخص می شود بطوری که در عرض 3 سال حجم آنها تا 8 برابرافزایش می یابد. این رشد از سن 10 تا 13.5 سالگی شروع می شود . بطور طبیعی بیضه راست کمی بالاتر از بیضه چپ قرار دارد.ممکن است بعضی اوقات شخص احساس کند که بیضه هایش پایین تراز قبل قرار دارد، علت این امر آنست که آنها در دمایی کمتر از دمای بدن بهتر فعالیت می کنند . لذا هنگامی که درجه حرارت بدن شخص بالامی رود و یا هوا گرم میشود آنها از بدن فاصله گرفته و وقتی که هوا سردتر شود، به بدن نزدیکتر میشوند. آنچه مهم است، اینست که فرد باید بتواند آنها را بخوبی لمس کند. در صورتی که یکی از آنها را لمس نکند ویا در لمس آنها علاوه بر بیضه ها توده ای دیگر را لمس کند ،حتماً باید به پزشک مراجعه نماید.

رویش موهای زهار درناحیه شرمگاهی

این موها ابتدای بلوغ  درسن10 تا 15 سالگی و قبل از اولین انزال ظاهر می شوند و زمان رویش آنها در ارتباط نزدیک با زمان افزایش حجم بیضه ها می باشد.این موها بزرگتر و ضخیم تر از موهای سایر قسمتهای بدن می باشند. لازم است بهداشت این نواحی رعایت شود.

                      

اولین انزال(خروج منی)

در قسمتی از دستگاه تناسلی محلی برای ذخیره منی وجود دارد. منی مایعی حاوی سلولهای زایای مردانه (اسپرم) و ترشحات غدد دستگاه تناسلی است. با تحریک جنسی، آلت تناسلی افزایش حجم پیدا کرده، بزرگتر و سفت می شود. علت این امراحتباس و تجمع خون در آن است و به این حالت نعوظ گفته می شود. بعد از نعوظ ممکن است بطور غیرارادی ، منی بطور متناوب از آلت تناسلی خارج شود که به آن انزال گفته می شود. اولین انزال معمولاً حدود یکسال بعد از شروع رشد بیضه ها اتفاق می افتد. معمولاً انزال (احتلام) درهنگام خواب یک نوجوان بالغ رخ میدهد. ممکن است یک فرد، در طول خواب نعوظ های مکرر و بدونانزال داشته باشد حتی گاهی در هنگام بیدار شدن نیز نعوظ داشته باشد که امری طبیعی است و نشانه سلامت دستگاه باروری اوست.

نوجوان پسر ممکن است با بروز اولین انزال که به آن احتلام نیز گفته می شود متعجب یا نگران شود. او باید بداند این پدیده آیت و نشانه ای از قدرت پروردگار یکتاست که با ایجاد دستگاه تناسلی و بروز این حالت در دوران بلوغ، نوید آمادگی پدر شدن را به منظور بقای نسل به او میدهد.

 جهش رشد             

                                  http://100percentpeople.com/wp-content/uploads/2009/06/tall-sahdow-213x300.jpg      

از مهمترین تغییراتی که در این دوران رخ می دهد رشد ناگهانی است. بطوریکه قد، وزن و ابعاد بدن بسرعت افزایش می یابند. جهش قدی در پسرها دیرتر از دخترها ودر سن 14 سالگی است. در طول سالهای رشد ممکن است در یک سال 12 سانتیمتر به قد یک نوجوان اضافه شود. بطوریکه یک نوجوان پسر در 16 سالگی 98 درصد رشد قدی خود را بدست می آورد. اما اندامها بطور یکسان رشد نمی کنند. ابتدا پاها به حداکثر رشد خود رسیده، کشیده تر می شوند و تقریباً یکسال بعد طول و عرض تنه افزایش یافته، شانه ها پهن تر می شوند. قسمتهای مختلف پا نیز همزمان رشد نمی کنند. ابتدا خود پا (تا مچ) سپس ساق و در آخر رانها رشد می کنند. این نوع رشد باعث می شود درابتدای جهش رشدی، فرد ظاهری ناموزون داشته باشد و احیاناً در انجام بعضی کارها به گونه ای دچارعدم تعادل و بی مهارتی شودکه این امر می تواند موجب نگرانی او شود. در پسران بر خلاف دخترها شانه ها سریعتر از لگن رشد کرده و پهن تر و عریض ترازلگن می شوند. بدن و اندامهای آنها نیز عضلانی تر از دخترها می شود.

رشد قابل توجه آلت تناسلی بطور طبیعی از سن 5/10 تا 5/14 سالگی شروع می شود.بنابراین سن شروع آن در بین افراد می تواند متفاوت باشد. یکی از نگرانی هایی که ممکن است در این زمینه ایجاد شود اندازه آلت تناسلی است. اندازه آن مانند اندازه سایر اندامها از فردی به فرد دیگر متفاوت است. این تفاوت هیچ تـاُثیری درمردانگی و قدرت باروری فرد ندارد.

تغییر صدا (رشد حنجره)

کلفت شدن صدا به علت بزرگ شدن حنجره و رشد طنابهای صوتی است. این امر بعداز ظاهر شدن موهای زیر بغل وحداکثر رشد اتفاق می افتد و نوجوان پسر بتدریج صدای مردانه پیدا می کند. ممکن است در ابتدای این تغییر صدای او ناهنجار و خشن باشد.

رویش موی زیر بغل، افزایش موی بدن، رویش مو در صورت

                         

رویش این موها معمولاً بعد از ظهور موهای زهار اتفاق می افتد و معمولاً رویش موی زیر بغل و صورت همزمان صورت می گیرد. . در صورت نیز ریش و سبیل ظاهر می شود. برخی افراد بدن پر موتری نسبت به دیگران دارند و موهایی روی قفسه سینه آنها رشد می کند و یا در بعضی افراد ممکن است اصلاً مویی روی سینه ها رشد نکند. این تفاوتها مربوط به وراثت است و جای نگرانی نیست. لازم است زیر بغل و ناحیه شرمگاهی تمیز نگاه داشته شده و بهداشت آنها رعایت شود.

افزایش فعالیت غدد چربی وعرق

در اثر افزایش فعالیت غدد چربی ممکن است جوشهایی روی صورت و گاهی درکمر و قسمتهای فوقانی بازوها ظاهر شوند که به این جوشها آکنه گفته می شود. درصورت دستکاری احتمال چرکی شدن آنها زیاد می شود. بنابراین توصیه می شود به هیچ عنوان دستکاری نشوند زیرا ممکن است بعد از بهبودی فرورفتگی هایی در محل آنها باقی بماند. در صورت ابتلا به آن سعی نمایید با شستشوی مکرر، پوست این نواحی را تمیز نگه دارید، غذاهای چرب و شیرینی جات را کمتر مصرف نموده و بیشتر ورزش کنید و در صورت التهاب وچرکی شدن آنها به پزشک مراجعه نمایید. همچنین به علت افزایش فعالیت غددعرق، ممکن است بدن شما بوی خاصی بدهد بهترین کار برای برطرف نمودن آن استحمام مکرر و رعات بهداشت فردی (تعویض زود به زود لباسهای زیرو..) می باشد.

                               treat acne Tips to treat acne when puberty

در صورت وجود حالات زیر به پزشک مراجعه کنید:

اگر صفات ثانویه جنسی (رشد بیضه ها، رشد موهای ناحیه تناسلی) تا سن 15 سالگی اتفاق نیفتند.

اگر علاوه بر دو بیضه ، توده ای دیگر نیز لمس شود.

اگر جوشهای صورت عفونی شده ویاملتهب باشند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۵/۱۹
محمدرضا محمودی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی